Bevrijdingpastoraat, inhoudelijk of toch commerciëel (resultaat van een email-meting in 2009)
09:04, 12/7/2009 .. 1
Het bevrijdingspastoraat. Inmiddels zijn er meer dan 100 mails ontvangen van mensen die het bevrijdingspastoraat van dichtbij hebben ervaren of er gebruik van hebben gemaakt. Daaronder waren weinig positieve berichten. Niet dat de mensen die schreven, doorgewinterde critici waren. Integendeel. Het waren juist mensen die "bevrijding in Jezus" zochten, of in die bevrijding voor 100% geloven.
Het valt mij daarom erg tegen dat er zo weinig positieve reacties zijn binnengekomen. Van sommige reacties krijg ik tranen in de ogen. Zij bevestigen mij dat het bevrijdingspastoraat de verkeerde weg is ingeslagen en juist daardoor, ernstige problemen bij (zeer) gelovige mensen veroorzaakt.
De website van het bevrijdingspastoraat geeft mij in ieder geval een voorbeeld van "hoe het gaat". Na beantwoording van de 40 vragen ( http://www.bevrijdingspastoraat.nl/ ) ben je er als gelovige van overtuigd dat bezetenheid door, of gebondenheid aan demonen, een keiharde realiteit is. Het bevrijdingspastoraat hanteert hier een goedkope marketingstruck. Je laat mensen geloven dat een probleem werkelijkheid is, en bied vervolgens de oplossing aan. Die oplossing komt in cursussen en begeleidingsaanbiedingen, welke behoorlijk wat geld kosten. Dit terwijl in de tekst het woord GRATIS nogal veel voorkomt. Natuurlijk. De klantwervingsbijeenkomsten, zoals we de gratis conferenties kunnen zien,kosten niets. Je moet er toch wat voor doen om mensen te lokken. Eenmaal onder de indruk van de knetterende preken, wordt er dan snel ingeschreven op dure cursussen en/of worden er snel een aantal boeken gekocht. De prijs van die boeken is niet mis. Ze gaan als broodjes over de toonbank, schrijft een Fries dagblad.
Het gekke is dat de catering en de overnachtingen altijd worden verzorgd door aan het bevrijdingspastoraat verbonden bedrijven. Zo worden vakantiehuisjes verhuurd in tijden dat ze toch leeg staan en wordt de catering van die vakantieverblijven gebruikt. En natuurlijk gaan de deelnemers na de conferentie of tijdens de cursus niet zuinig aan niets doen. Er wordt verteerd.
Het meest valt me echter tegen dat het bevrijdingspastoraat zich niets aantrekt van de vele kritische noten die inmiddels zijn gekraakt. Als je werkelijk denkt dat je het werk van God doet, dan sta je toch juist open voor kritiek. Als mens maak je immers missers en dat moet je dan ten alle tijden willen voorkomen. Op de site van het bevrijdingspastoraat vind je dan ook alleen positieve beichten. Zouden de mensen die naar dit B-log schreven, nooit iets inzenden. Het lijkt me sterk. Voor mij is het weer een voorbeeld van een commercieel bedrijf, dat klachten simpelweg verzwijgt.
Deze blog zal niet meer worden aangevuld. Hoogstens kunt u uw reacties kwijt via "reageren op dit artikel". E-mails die worden ontvangen zullen niet meer worden opgenomen. Ik hoop dat u na het lezen van dit B-log, 3x nadenkt of u wel echt bezeten bent en of u niet beter deskundige hulp kunt zoeken voor uw problemen
reactie:
De kritiek die ik heb gelezen spreekt boekdelen. Jammer dat het bevrijdingspastoraat aan deze kritiek helemaal geen aandacht besteed. Zij zullen toch ook wel dergelijke reacties krijgen. Ik vind het zelf erg gevaarlijk om zomaar te bewerend dat mensen bezeten zijn door, of gebonden zijn aan demonen en duivels. Je hoeft volgens mij niet vanuit de kennis daarvan, naar bevrijding door Jezus te streven. Bevrijd worden gaat namelijk vanzelf, als je er open voor nstaat. Daar is geen cursus, conferentie, hotelovernachting of eng boek voor nodig.
vriendelijke groet,
Hedwig Harderwijk
Presentatievormen Bevrijdingspastoraat
Je bent geboren om vrij te zijn!
De eerste:
Psychische trauma’s komen veel voor in Nederland. Oorzaken zijn onder andere traumatische ervaringen tijdens de jeugd. Deze trauma’s kunnen leiden tot meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Als er geen adequate begeleiding is, kan zelfdoding een van de gevolgen zijn. xxxxxxx zet zich landelijk in voor mensen met zeer ernstige meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Deze psychische en pastorale begeleiding is in meerdere opzichten zeer intensief vanuit het oogpunt van begeleiding en geestelijke strijd die met MPS gepaard gaat. xxxxxxx heeft mensen mogen begeleidien op de weg naar herstel. De hulpvraag is echter grote dan de mogelijkheden, maar de Heer zal zeker mensen gaan toevoegen.
Je bent geboren om vrij te zijn!
De tweede:
Psychische trauma’s komen veel voor in Nederland. Oorzaken zijn onder andere traumatische ervaringen tijdens de jeugd. Deze trauma’s kunnen leiden tot meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Als er geen adequate begeleiding is, kan zelfdoding een van de gevolgen zijn. xxxxxxx zet zich landelijk in voor mensen met zeer ernstige meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Deze psychische en pastorale begeleiding is in meerdere opzichten zeer intensief vanuit het oogpunt van begeleiding en geestelijke strijd die met MPS gepaard gaat. xxxxxxx heeft mensen mogen begeleidien op de weg naar herstel. De hulpvraag is echter grote dan de mogelijkheden, maar de Heer zal zeker mensen gaan toevoegen.
En als u kritiek hebt.. dan..Het is geen wonder, dat iets als Bevrijdingspastoraat zoveel tegenstand oproept. Als satan ook maar ergens een voet tussen de deur kan krijgen om Gods bevrijdende werk voor zijn kinderen te voorkomen, haalt hij alle smerige trucjes uit de kast. Wel schrijnend, dat de tegenstand zo vaak uit eigen kring komt. Mensen zouden zich eens moeten verdiepen in wat Gods Bevrijding werkelijk doet met mensen.
En dan heb ik het wel over een ingekaderd bevrijdingspastoraat. Ingekaderd in de algemene pastorale zorg waarin kerken zouden moeten voorzien, en waarin we met elkaar zo schromelijk tekort schieten. Het is geen trukendoos die je tevoorschijn kunt halen: ‘heb je problemen, hocus pocus, bevrijding pas…’
Of
Mensen die menen geestelijk zicht te hebben en ondertussen God(s weg dwarsbomen) zullen daar zeker op geoordeeld worden.
Ik bid ons toe dat we doen waar we zicht voor gekregen hebben!
Te Uwer oordeel, een verhaaltje
Een kerkelijk meelevend meisje van 15 jaar, laten we haar Elly noemen, kreeg in toenemende mate problemen tijdens kerkdiensten en bijeenkomsten van het jeugdwerk. Als de naam ‘Jezus’ genoemd werd, of als er gebeden werd, kreeg ze het benauwd en wilde ze naar buiten. Eenmaal in de buitenlucht ging het dan wel weer, hoewel ze daar soms ook afwezig voor zich uit zat te staren. Ze kreeg ook moeite met bidden: niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Wanneer ze haar handen bij elkaar wilde brengen om die te vouwen, lukte dat niet. Haar handen bleven op enige afstand van elkaar. Een vriend vond dat maar vreemd en zou wel even kracht zetten om de handen bij elkaar te krijgen, maar dat mislukte. Langzamerhand kreeg de jeugdleiding een vermoeden: zou Elly soms last hebben van demonische invloeden? Men ging met haar in gesprek en uiteindelijk bleek dat er in voorgaande jaren zaken waren voorgevallen die het probleem zouden kunnen hebben veroorzaakt, o.a. het kamperen op een locatie waar satanisten actief waren. Toen is er met haar gebeden voor bevrijding en vanaf dat moment heeft ze een duidelijke verbetering ervaren. Ze kon haar handen weer samen krijgen!
Hoe men zijn eigen wereld maakt, om te kunnen bevrijden
Als ik de percentages hoor van de mensen in Nederland die te maken hebben met gebondenheid of bezetting, word ik er naar van.
Laatst hoorde ik dat 80% van de mensen in een psychiatrische kliniek bezet zijn en bevrijd kunnen worden. Dat 75% van alle ongeneselijk zieken bezet zijn, en dat 95% van de Christenen ermee te maken heeft.
Soms duurt het jaren.....
waarom denken jullie dat er speciale bevrijdings teams bestaan die toegerust zijn demonen te verwerpen. Wij staan onder de bescherming van Jezus en daarom kunnen wij sterk staan. Dit wil niet zeggen dat wij als nietige mens sterker zijn dan Satan. Onderschat dus niet de kracht van de duistere machten want tenslotte zijn we allemaal kleine nietige mensjes die uit de grote genade van God leven en totaal afhankelijk zijn van Zijn bescherming. Er is toerusting en kennis nodig van het verdrijven van demonen uit mensen. Soms duurt het jaren voor dat iemand bevrijd is van belasting.
En als u kritiek hebt.. dan..
Het is geen wonder, dat iets als Bevrijdingspastoraat zoveel tegenstand oproept. Als satan ook maar ergens een voet tussen de deur kan krijgen om Gods bevrijdende werk voor zijn kinderen te voorkomen, haalt hij alle smerige trucjes uit de kast. Wel schrijnend, dat de tegenstand zo vaak uit eigen kring komt. Mensen zouden zich eens moeten verdiepen in wat Gods Bevrijding werkelijk doet met mensen.
En dan heb ik het wel over een ingekaderd bevrijdingspastoraat. Ingekaderd in de algemene pastorale zorg waarin kerken zouden moeten voorzien, en waarin we met elkaar zo schromelijk tekort schieten. Het is geen trukendoos die je tevoorschijn kunt halen: ‘heb je problemen, hocus pocus, bevrijding pas…’
Of
Mensen die menen geestelijk zicht te hebben en ondertussen God(s weg dwarsbomen) zullen daar zeker op geoordeeld worden.
Ik bid ons toe dat we doen waar we zicht voor gekregen hebben!
Te Uwer oordeel, een verhaaltje
Een kerkelijk meelevend meisje van 15 jaar, laten we haar Elly noemen, kreeg in toenemende mate problemen tijdens kerkdiensten en bijeenkomsten van het jeugdwerk. Als de naam ‘Jezus’ genoemd werd, of als er gebeden werd, kreeg ze het benauwd en wilde ze naar buiten. Eenmaal in de buitenlucht ging het dan wel weer, hoewel ze daar soms ook afwezig voor zich uit zat te staren. Ze kreeg ook moeite met bidden: niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Wanneer ze haar handen bij elkaar wilde brengen om die te vouwen, lukte dat niet. Haar handen bleven op enige afstand van elkaar. Een vriend vond dat maar vreemd en zou wel even kracht zetten om de handen bij elkaar te krijgen, maar dat mislukte. Langzamerhand kreeg de jeugdleiding een vermoeden: zou Elly soms last hebben van demonische invloeden? Men ging met haar in gesprek en uiteindelijk bleek dat er in voorgaande jaren zaken waren voorgevallen die het probleem zouden kunnen hebben veroorzaakt, o.a. het kamperen op een locatie waar satanisten actief waren. Toen is er met haar gebeden voor bevrijding en vanaf dat moment heeft ze een duidelijke verbetering ervaren. Ze kon haar handen weer samen krijgen!
Hoe men zijn eigen wereld maakt, om te kunnen bevrijden
Als ik de percentages hoor van de mensen in Nederland die te maken hebben met gebondenheid of bezetting, word ik er naar van.
Laatst hoorde ik dat 80% van de mensen in een psychiatrische kliniek bezet zijn en bevrijd kunnen worden. Dat 75% van alle ongeneselijk zieken bezet zijn, en dat 95% van de Christenen ermee te maken heeft.
Soms duurt het jaren.....
waarom denken jullie dat er speciale bevrijdings teams bestaan die toegerust zijn demonen te verwerpen. Wij staan onder de bescherming van Jezus en daarom kunnen wij sterk staan. Dit wil niet zeggen dat wij als nietige mens sterker zijn dan Satan. Onderschat dus niet de kracht van de duistere machten want tenslotte zijn we allemaal kleine nietige mensjes die uit de grote genade van God leven en totaal afhankelijk zijn van Zijn bescherming. Er is toerusting en kennis nodig van het verdrijven van demonen uit mensen. Soms duurt het jaren voor dat iemand bevrijd is van belasting.
Een bijdrage? : Mail naar kritischgeloven@aol.nl
Reacties op het bovenstaande:
Naamloze reactie
03:43, 9/9/2009 .. Geschreven door e.p.
eindelijk eens kritische berichten. ga zo door!!
Naamloze reactie
11:23, 9/11/2009 .. Geschreven door K. de Vree
Beste Schrijver of schrijfster. Mooi werkje heb je hier gemaakt. Blijkbaar wil je iets aan de kaak stellen. Jammer dat dat vergeefse moeite is. Mensen zijn niet te veranderen en gelovigen hebben nu eenmaal graag hun eigen zekerheid. Inderdaad, het is triest, dat zulke mensen gaan roeren in psychische problemen, terwijl ze daar nu juist geen verstand van hebben. Het zal hun blijkbaar een zorg zijn hoeveel mensen eraan kapot gaan. Zij blijven hun hobby beoefenen. Maak je er dus niet al te druk om. Doe je dat wel, dan kun je blogs maken over helderziendheid, tarotleggers, koffiedikkijkers en nog veel meer mensen die profiteren van de onzekerheid van de mensheid.
Naamloze reactie
02:55, 9/12/2009 .. Geschreven door Nathalie
een heel goed blogje bevrijdingspastoraat
09:54, 9/25/2009 .. Geschreven door Erna B
Kritiek is altijd makkelijk en ik kan me voorstellen dat er altijd mensen zijn, die kritiek hebben. Dat mag en moet mogelijk zijn. Ik vind het jammer dat hier geen positieve berichten staan over het bevrijdingspastoraat. Het vervult volgens mij een goede functie in de wereld van het geloof en ook in mijn kerkgemeente. Natuurlijk zijn er missers. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Naar wat ik hier lees zijn die missers ernstig. Ik zal er eens in mijn gemeente van gedachten over wisselen. Wat ik dus ook jammer vind, is dat het bevrijdingspastoraat zelf, op hun site aan die missers geen aandacht besteed. Om eerlijk te zijn vind ik ook een beetje dat ze teveel vanuit het kwade denken. Ikzelf vraag me altijd af wat Jezus zou doen. Ik geloof dat Jezus het kwade pas zou bestrijden als Hij ermee werd geconfronteerd. Eerder zou Jezus het goede versterken in de mens, en in de wereld. Want door het goede te versterken wordt de ruimte voor kwaad steeds kleiner. Ik besef dat ik er wat anders over denk dan andere christenen, maar in mijn leven is dat altijd een motto geweest. Kijkend naar de vele wonderen die Jezus heeft verricht denk ik dan: "dat is toch echt het goede versterken". Ik wens u succes met uw aktie, maar hoop wel dat er ook mooie dingen over bevrijding zullen worden geschreven. Van mij hoeft dat dan niet alleen door het bevrijdingspastoraat te komen. Bevrijding is toch persoonlijk.
bevrijdingspastoraat
03:04, 9/30/2009 .. Geschreven door Lotte
De bijbel is het mooiste boek dat ik ken. Het is Gods woord, vol passie en liefde voor de mens, die Hij zo lief heef, dat Hij zijn eigen zoon heeft gegeven. Het bevrijdingspastoraat is bekend met Gods liefde. Toch verheffen zij liever het kwade, tot onderwerp van haar bijeenkomsten. Zelf ben ik bij een van hun congressen geweest. Ik schrok ervan hoezeer zij het kwade tot onderwerp maakten. Ook in mijn gemeente zijn mensen bezig anderen te bevrijden. Daaronder zijn ook mensen die lijden aan een psychische stoornis. Ook zij horen dat zij deze ziekte te danken hebben aan bezetenheid. Hoe durven ze dit nu te zeggen. Deze Blog bevestigd alles voor mij opnieuw. Bevrijding ja, maar het bevrijdingspastoraat dus NEE
Bevrijdingspastoraat
11:00, 10/25/2009 .. Geschreven door Anonymous
Bevrijdingspastoraat Ik vind het niet te geloven wat ik hier lees. Dus ben ik op de site van het bevrijdingspastoraat gaan kijken. Ik vind daar veel over de duivel en bezetenheid. Ik denk dan: "wie met pek omgaat, wordt ermee besmet".
Voor geen goud zou ik met hun meedoen.
En wat is alles duur daar.
Naamloze reactie
09:46, 10/31/2009 .. Geschreven door Anonymous
Ik heb over mijn reactie getwijfeld. Aan de ene kant steun ik de bevrijding zoals jezus heeft bedoeld. Aan de andere kant zie ik hier dat er ook mensen zijn die het overdrijven. Ik bedoel dus het bevrijdingspastoraat. Ze zouden voorzichtiger moeten zijn en zeker aan zelfkritiek moeten doen. Hun site lezend, wordt deze laatste gedachte alleen maar versterkt. Nergens aandacht voor het gevaar van hun akties. Ze beseffen dat gevaar misschien niet en dat is erg. bevrijdingspastoraat
12:30, 11/30/2009 .. Geschreven door Sietse
Hier in Friesland is men bekend met het bevrijdingspastoraat. Wilkin heeft hier ook geworven voor cursussen en trainingen. Op de conferentie werd veel verkocht. Het Friesch Dagblad schijft er ook over:
"De boeken en dvd’s gingen op de gratis te bezoeken conferentie op de eerste dag al als warme broodjes over de toonbank. Zijn nieuwste boek is Bevrijd van banden. Hij verkocht er duizend van in een week tijd. Sinds september is er ook een magazine, Vrij zijn, waarin het hele bevrijdingsdenken het centrale onderwerp is."
Ik ben er zelf geweest. De hele conferentie lijkt inhoudelijk, maar heeft als enige doel mensen naar die betaalde bijeenkomsten te krijgen en/of te interesseren voor boeken, cd's en wat dies meer zij.
Zelf ben ik er huiverig van. Dit naar aanleiding van het demonische karakter van bevrijdingspastoraat.nl, maar zeker ook naar aanleiding van de woorden van Wilkin. Ook de verhalen over mislukte bevrijdingen, waar Wilkin het gewoon niet over heeft, schrikken mij af.
Dit blog heeft ook verhalen van die mislukkingen. Ze lijken erg op de ervaringen die ik hoor en in een enkel geval, van nabij ken.
Het kan niet genoeg worden gezegd over Wilkin, dat hij mensen oproept om op zeer ondeskundige wijze met de meest ernstigste problemen om te gaan. Ik zou die verantwoordelijkheid niet durven nemen. Wilkin. Wees meer met blijdschap bezig en de prachtige boodschap van jezus. Laat mensen niet geloven dat ze bezeten zijn
Kritiek op het bevrijdingspastoraat
Had ik het maar nooit gedaan.
Zo schrijft een vrouw in haar email. Ze is nooit bij een conferentie geweest en heeft ook geen cursus gevolgd. Ze gaat verder:
“Ik kwam met (ik noem liever geen namen) …. In contact via onze voorganger. Die meneer, het leek me een heel belangrijke meneer, verwees me naar een christelijke hulpverlener. Hij vond dat er in mijn geval duidelijk sprake was vaneen soort “tijdelijke bezetenheid”. Satan zou me regelmatig lastigvallen. En ik, ik was moe van al die angstaanvallen en vreselijke dromen. Ik ben naar die hulpverlener toegegaan. Het koste me veel reisgeld en een flink bedrag dat ik aan de hulpverlener moest betalen. Ik kreeg er diepgaande gesprekken voor. Allemaal over mijn relatie met Satan. Ik ging soms naar huis als een angsthaas, bang dat demonen me onderweg zouden aanvallen. Kortgezegd, het heeft weinig geholpen. Het werd juist veel en veel erger. Een vriendin van me schrok van hoe ik achteruitging en is met me naar de huisarts gegaan. Ze heeft me letterlijk tot die stap gedwongen. Ik kwam bij een psychiater terecht. Daar kreeg ik medicijnen die me rustiger maakten en medicijnen waarvan ik kon slapen. Dat haalde direct heel veel van mijn enge dromen weg. Nu kan ik, met veel minder medicijnen, heel redelijk leven en ik weet dat ik over een tijdje van al die nare zaken nagenoeg af zal zijn. Ik ben weliswaar niet naar het bevrijdingspastoraat geweest, maar de meneer die mij verwees en de hulpverlener die ik had, zijn er beide bij betrokken.”
In een andere mail wordt geschreven over kritiek op het bevrijdingspastoraat en op de stichting Bethanië, die daar nauw mee verbonden is. De kritiek wordt niet beschreven. Wel de reactie van een van de mensen van het bevrijdingspastoraat, althans, zo presenteert hij zich, wel met een nickname.
Hij schrijft:
“Ik hoop dat jullie eerst willen onderzoeken en willen bidden (als je christen bent), voordat je werk van God gaat veroordelen, omdat jij je niet kan voorstellen dat God zo werkt.”
Hij schrijft:
“Ik hoop dat jullie eerst willen onderzoeken en willen bidden (als je christen bent), voordat je werk van God gaat veroordelen, omdat jij je niet kan voorstellen dat God zo werkt.”
Ik vind dit een beangstigend zinnetje. Kritiek op het bevrijdingspastoraat zou betekenen dat je het “werk van God” zou veroordelen. Dat riekt naar de zwartekousenkerkstelling: “Wij zijn goed, alle anderen fout”. De veronderstelling dat jij het “werk van God” doet, is een zeer persoonlijke en zelf bedachte stelling. Vinden dat jij “het werk van God” doet, mag, maar je staat juist dan open voor kritiek en andere meningen.
Op internet tref ik een forum aan, waar nu over het Bevrijdingspastoraat en de Stichtibng Bethanië wordt geschreven. Ook daar iets beangstigend. Er wordt en hanja Thomassen aangehaald, die in een interview zegt:
“Het komt mij goed uit, want ik kreeg minder tijd voor mensen met MPS. Daar wil ik het liefst mee werken.”
Het interview waar dit statement uit komt , stond in het Nederlands Dagblad. Het forum gaat vooral over MPS. Ik raad de lezer aan om er eens te gaan snuffelen.
Ik haal nog een stukje van het forum aan, als een soort afsluiting.
Ik geloof nog steeds in de goede bedoelingen van de therapeuten, zij denken écht dat ze goed bezig zijn. Dat maakt ze zo gevaarlijk.
Het onderstaande stukje sluit aan op wat reeds is gezegd, en spreekt voor zich:
NEDERLANDS DAGBLAD 18 APRIL 2008
HOEZO IN OPDRACHT VAN JEZUS
uit een email
Hallo,
Ik kwam toevallig op de site van Kritisch Geloven over bevrijdingspastoraat en ben blij dat er ook in Nederland kritische geluiden komen over het bevrijdingspastoraat zoals dat in charismatisch/evangelische kringen wordt gehanteerd. Het is weer de zoveelste methode die door een mens is bedacht en tot eer van mensen is. Het draait om personen, zoals Wilkin van de Kamp. Als God je iets geeft uit Zijn Woord tot zegen van anderen, dan ontvang je dat gratis en behoor je dat gratis door te geven lijkt mij.
Ik heb helaas ook te maken gehad met mensen met bevrijdingsbedieningen (niet Wilkin). Maar inmiddels zijn mijn ogen open gegaan voor de dwalingen die er in leringen rond dat pastoraat zitten. Ik heb gezien hoe mensen afhankelijk zijn gemaakt van personen die een ‘bevrijdingsbediening’ zouden hebben en kwetsbare mensen manipuleren en aan zich binden.
Als je het goed bekijkt, zijn mensen die die bediening uitoefenen een soort tussenpersonen/middelaars geworden die moeten zorgen dat jij helemaal vrij wordt. Eigenlijk heb je volgens hen aan Jezus niet genoeg. Er moet iets toegevoegd worden anders kun jij niet tot je bestemming komen. Dat ‘tot je bestemming komen’ is ook zo’n charismatische trend: je moet weten wat je bestemming is, en het gaat om ik ik ik, ‘ik moet tot mijn bestemming komen’, ‘ik moet weten wie ik ben en welke autoriteit ik heb’. Niets meer over ‘je kruis opnemen’, ‘sterven aan jezelf’, ‘Hij moet wassen, ik moet minder worden’.
Het schept afhankelijkheid van mensen die dat pastoraat geven, alsof zij op een hoger ‘level’ zitten en jou alleen kunnen helpen. Het schept schuldgevoel want je zou een opening hebben gegeven aan een demon. Daarnaast geeft het mensen die dit pastoraat geven macht over de ander. Zij hebben ‘geheime’ informatie, zij alleen kunnen je helpen. En als je dan inderdaad kritiek hebt, dan ben jij bezet door een demon… terwijl jij je nuchtere verstand gebruikt en alarmbelletjes hoort afgaan.
Ik geloof zeker wel dat er mensen demonisch belast kunnen zijn, maar dan is het direct duidelijk. Bijvoorbeeld iemand die voor zijn bekering diep in het occulte heeft gezeten zou misschien gebed nodig hebben.
Maar het huidige ‘bevrijdingspastoraat’ is er op gericht op zoek te gaan naar demonen die er heel vaak helemaal niet zijn. Er wordt van alles aangepraat. Alles wordt aan demonen toeschreven. De eigen verantwoordelijkheid (bijvoorbeeld door gewoon te breken met een zonde en vergeving te vragen), het eigen karakter, wordt helemaal weggeschoven. Alles komt door demonen, ook ziekte. Maar we leven nog in een gebroken wereld. Pas als Jezus terugkomt zal alles hersteld worden.
En men is dan zo gericht op demonen en de duivel dat men als een soort Don Quichote gaat vechten tegen windmolens maar het belangrijkste vergeet: de strijd om je hart, je ziel, de strijd tegen de zonde. Satan leidt ons graag af zodat we niet strijden tegen de zonde. Hij leidt ons af van de heiliging en laat ons achter demonen aanjagen en geestelijke strijd voeren tegen machten.
Ik ben op interessante artikelen gestuit van Bob DeWaay, een Amerikaan die zelf jaren actief was in de bevrijdingsbediening, maar wiens ogen open zijn gegaan voor het onbijbelse karakter van dat pastoraat en van de leer van generatievloeken. Ook het ‘zonden belijden van het voorgeslacht’ is onbijbels. In Ezechiël 18 wordt duidelijk gemaakt dat een zoon niet verantwoordelijk is voor de zonden van zijn vader, en de vader niet voor die van de zoon…
Hier is een link naar een artikel over het foute denken rond generatievloeken (artikel is in het Engels). http://www.cicministry.org/commentary/issue68.htm
Ik ben blij met de informatie op het kritischgeloven blog.
Met vriendelijk groet,
In het bevrijdingspastoraat wordt ervan uitgegaan dat men in opdracht van Jezus demonen kan uitdrijven. Van wat Hij aan zijn apostelen als bemoediging gaf, mag men echter niet zo maar een bevoegdheid voor alle christenen van alle tijden maken.
1 waardering
1 waardering
Er spreekt grote bewogenheid uit de houding van mensen die zich bezighouden met bevrijdingspastoraat. Dat verdient respect. Toch is het van belang goed te kijken wat dit pastoraat nu precies inhoudt. Dat is wat dr. Gerrit Glas gedaan heeft. Vervolgens heeft hij zijn bezwaren geformuleerd. Veel reacties die het opnemen voor bevrijdingspastoraat scheren grotendeels over die toegespitste bezwaren heen. Ze blijven hangen in algemene beschouwingen over verlossing en bevrijding. Glas schreef echter over het concrete bevrijdingspastoraat zelf.
Wat is dat precies? Wie op dat punt een snelle oriëntatie wil, kan terecht op www.bevrijdingspastoraat.nl, de site van Wilkin van der Kamp die cursussen organiseert op dit terrein. Bestudering maakt duidelijk dat het in de kern altijd gaat om aan het licht brengen en uitdrijven van demonen. De volgende stappen worden daarbij gezet: 1. intake, vragenlijst, diagnose; 2. bevrijdingssessie met als onderdelen: a. het hardop belijden van zonde van jezelf en je voorgeslacht en het vragen om vergeving daarvoor zodat satan geen recht meer kan laten gelden. b. het aanspreken van één of meer (hoofd)demonen - eventueel onderverdeeld in rangen - en 'staande in de autoriteit van Jezus' hun bevelen de gebondene te verlaten. Dit hele proces kan in drie gesprekken doorlopen worden. Daarna volgt nazorg waarin wordt benadrukt dat de opgeruimde vertrekken in het leven nu biddend gevuld moeten worden met de Heilige Geest.
Bevoegheid
Ons voornaamste bezwaar tegen dit bevrijdingspastoraat is hoe er omgegaan wordt met autoriteit: in opdracht van Jezus demonen uitdrijven. De vraag rijst daarbij: wie heeft die bevoegdheid om demonen te identificeren? En ze eventueel te benoemen met behulp van onderscheidingen die zelfs de Bijbel niet kent? Op basis van welke kennis of openbaring gebeurt dat allemaal? Of mogen wij mensen dat zelf bepalen?
Op deze - in feite exegetische - kernvragen worden belangrijke wissels genomen. Christus dreef demonen uit met een enkel woord en ook de apostelen, daartoe uitdrukkelijk door Christus gemachtigd. Maar wie of wat geeft een bevrijdingspastor of -team vandaag het recht om hetzelfde te doen? Steeds weer stuiten we op de volgende exegetische sprong: van de voorzegde tekenen uit Marcus 16:17 die Christus geeft om de apostelen onderweg te bemoedigen (zie ook vers 20) worden directe opdrachten aan alle christenen van alle tijden gemaakt.
Als dat zou kloppen, dan zouden ook alle christenen slangen moeten opnemen. Daar komt nog iets bij: in geen enkele nieuwtestamentische brief wordt het uitdrijven van demonen zelfs maar genoemd. Bevrijdingspastoraat zet in feite een isgelijkteken tussen Christus en de apostelen enerzijds en de bevrijdingspastor anderzijds.
Immuun
Een volgende vraag hangt hier nauw mee samen: komt 'staan in de autoriteit van Christus' niet simpelweg neer op het jezélf toekennen van een grote mate van autoriteit? Die overtuiging maakt onvoorzichtig en immuun voor (zelf)kritiek. Wie ten aanzien van zijn standpunt over bevrijdingspastoraat zegt 'het is een kwestie van God meer gehoorzamen dan mensen' stelt zichzelf daarmee in feite boven alle kritiek.
Is er niet een verband tussen deze autoritaire opstelling en de autoriteit die de bevrijdingspastor zichzelf toekent ten opzichte van de 'gebondene'? De pastor of het team presenteert zich immers als een soort bemiddelaar tussen Christus en de gebondene met het gezag van Christus en de macht om uit te drijven. Door die gezagspositie krijgt hij macht over de 'gebondene', een mens die vaak toch al in een kwetsbare en afhankelijke positie verkeert.
Grote woorden
Staande in de autoriteit van Jezus iemands problemen duiden als demonische gebondenheid, is het spreken van grote woorden die buitengewoon intimiderend zijn. Eventuele 'mislukte bevrijdingssessies' verklaren uit ongeloof of onbeleden schuld bij de 'gebondene' of zijn voorgeslacht is nog erger. Veeg je zo niet je eigen straatje schoon? En breng je niet nog meer schade toe aan het geestelijk leven van de 'gebondene' die wellicht ontgoocheld achterblijft?
Het ergste wat er dan gebeurt, is dat ondanks de beste bedoelingen de naam van de Allerhoogste wordt misbruikt. Dit alles is bijna onvermijdelijk wanneer na het volgen van een cursus bevrijdingspastoraat bevoegdheid wordt toegekend aan de deelnemers om 'staande in de autoriteit van Jezus' te spreken. Spreken in de naam van Christus mag nooit ontaarden in het met gezag uiten van allerlei speculatieve gedachten en meningen.
Gebed
Ten slotte nog iets over de rol van het gebed. In de zgn. bevrijdingssessie spreekt de bevrijdingspastor demonen aan. Is dat niet een vorm van in contact met hen treden? En is dat, behalve heel riskant, Bijbels gezien niet ongeoorloofd?
Bidden is: eerbiedig God aanspreken en Hem vragen om dat te doen wat wij niet kunnen. Onze zonden vergeven. Ons verlossen van de boze. Iedereen mag daar zelf om bidden. Het kan ook in het kader van een pastoraal gesprek samen met een ambtsdrager of andere gelovige (zie B.O de Vries, Nederlands Dagblad 18 april). Tot nu toe heeft niemand ons ervan kunnen overtuigen dat dit 'gewone' gebed minder kracht of waarde heeft dan het 'gebed' door een bevrijdingspastor of -team. De Here volhardend aanroepen in gebed is genoeg. Gods kinderen leven in geloof dat Hij verhoort, ook als wij dat niet meteen zien of voelen.
H. van Benthem en K. de Vries zijn predikant in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) resp. te Leusden en Hilversum.
Een email
Het werkte bij mij niet. Ik bleef psychotisch. Toen werd gezegd dat dat aan mij lag. Dat ik niet genoeg geloofde en jezus niet wilde aannemen.
Ik was hierdoor helemaal ondersteboven. Het heeft me meer dan een jaar gekost om dit te verwerken.
Ik heb gelukkig een goede psychiater die me darbij heeft geholpen.
Uit een email
Ik geloof wel in het bestaan van demonen, absoluut! In de bijbel staat toch dat satan een gevallen engel is, en een gevallen engel is een demon. Er wordt in de bijbel gesproken over demonen, helpers van satan en het is voor mijn gevoel duidelijk dat in de hedendaagse tijd mensen onder invloed kunnen komen te staan van demonische lasten. Zo geloof ik ook dat waar misbruik heeft plaatsgevonden dit op het slachtoffer een negatieve beïnvloeding kan hebben en een demonische last met zich mee kan brengen.
Maar dat vind ik nog wel even héél wat anders dan beweren dat alters demonen zijn die moeten worden 'teruggestuurd' naar God. Daar gaat het bevrijdingspastoraat gewoon de mist in.
Alters zijn deelpersoonlijkheden die kunnen ontstaan doordat een kind een trauma heeft meegemaakt en dit niet zelf kan dragen. Dat is wel even heel wat anders dan een demon of iets dat direct weggestuurd moet worden. Integratie dat is een beter middel. Als een deelpersoonlijkheid weggestuurd wordt, wordt er dus een deel van je persoonlijkheid weggestuurd en dat wil je niet... belangrijk is dat de alters integreren zodat je weer ''een wordt met jezelf en verder kunt om een leven op te bouwen na de chaos die is aangericht... Jammer dat die duiveluitdrijvers niet deskundig zijn in de psychiatrie
Uit een email
Nou heb ik zelf een katholieke achtergrond en daar speelt satan maar een kleine rol. Ik heb een tijd in een klooster gewoond en daar nooit iemand over satan horen praten. En als het er wel over ging dan was het meer in symbolische zin. Wat ik van mensen uit protestantse kringen vaak hoor is dat ze van jongs af aan opgroeien met angst voor de hel en voor de duivel (dit van mensen die afstand van de kerk hebben genomen, dus misschien een eenzijdige kijk op de zaak), dat satan gezien wordt als de belichaming van al het kwaad. Ik denk dat als je daarmee opgroeit satan een realiteit is en daardoor misschien ook makkelijker voor te stellen dat satan mensen zo in de greep kan hebben dat er allerlei psychische problemen ontstaan. Ik ben dus blij dat ik "normale" hulp heb, waarbij niet de nadruk op satan wordt gelegd.
Note
Ik lees op de site van het bevrijdingspastoraat alleen maar positieve reacties. Van ex travestieten, tot mensen die genezen zijn van een kapotte schouder. Het verwondert me. Alleen positieve reacties. Voor dit blog heb ik een advertentie gezet. In die advertentie heb ik reacties gevraagd op het bevrijdingspastoraat. Ik kreeg 49 reacties. Daarvan waren slechts 3 positief te noemen. Vreemd toch. Of zou het bevrijdingspastoraat de negatieve reacties die zij krijgen, gewoonweg niet publiceren. Ik begin dat langzamerhand wel te denken.
Uit een email
Ik ben gereformeerd. Met het belijden van mijn zonden heb ik geen moeite, bij wijze van spreken dan. Maar als ik ook nog schuld moet bekennen voor alle zonden van mijn voorouders, dan vind ik dat erg raar. Ik ken ze niet eens.
Je hebt niemand nodig om je tot jezus en God te keren. Dat gaat vanzelf, als je het wilt en je je ervoor open stelt. Demonen kunnen jou dan niet tegenhouden. Als iemand je vertelt dat dat wel kan, dan is dat een sprookje
Een stukje uit een geschrift van Dr. Gerrit Glas (hoogleraar/psychiater)
Wat is er gebeurd? Mieke krijgt allereerst een dubbele boodschap te horen. Er is bij haar sprake van zonde en persoonlijk falen. Ze heeft haar toestand dus aan zichzelf te danken, deels althans. Maar tegelijk is ze slachtoffer, slachtoffer van het falen van anderen, zelfs generaties eerder; en ze is nu uiteindelijk vooral slachtoffer van demonen. Haar schuldgevoel wordt aangewakkerd. Tevens wordt zij toenemend afhankelijk van de boodschapper wiens verhaal ze gelooft. Eerst neemt ze nog even wat afstand, maar als de klachten toenemen wordt ze allengs meer vatbaar voor de demonologische verklaring.....
(lees het hele stuk: http://www.gaaninhetspoorvandebijbel.nl/gebedsgenezing.doc)
Uit een email
Waarom kost het allemaal zoveel geld. Als onze voorganger iets zegt, of ons advies geeft, dan is dat gratis. Waarom wil b.v. Wilkin van de Kamp dan geld voor zijn boeken en zijn cursussen. Jezus vroeg toch ook geen geld toen hij "Het Woord" verkondigde.
Uit een email:
Ik ken iemand die in therapie is bij deze vrouw,(stichting bethanië) ze heeft een goede relatie met haar man en wil dat haar man betrokken is bij de therapie en af en toe mee komt zodat hij meer van haar kan leren begrijpen en meer een steun voor haar kan zijn, dat wil de therapeut echter niet, sterker nog, ze heeft gezegd dat als zij wil dat haar man mee komt zij de therapie zal stoppen, ze moet dus kiezen voor de therapeut of voor haar man, dat lijkt me echt een slechte zaak.
Er wordt vertelt dat er alleen genezing is door "het bloed van Jezus".
Ze overschat haar kunnen heel erg.
Het is een beetje pappen en nathouden van clienten.
Ach het zal wel prettig zijn als het lijkt of iemand belangstelling in je heeft.
Vooral als diegene zegt dat ze God geleidt wordt.
Het lijkt op stenen voor brood, maar wie ben ik?
Ze rekent ook flinke bedragen, van wel 75 euro per uur, voor de hulpverlening. (de betrokken hulpverlener is Pastoraal Werkster)
Nogmaals Prof Glas
Daar komt bij dat de bevrijdingspastor onvoldoende opgeleid is voor de omgang met psychische problemen. De opleiding voor het werken als bevrijdingspastor duurt hooguit enkele maanden (op het internet vindt men ook cursussen van amper een week). De opleiding tot psychotherapeut duurt minimaal 8 jaar (4+4) en tot psychiater minimaal 11 jaar (6,5+4,5). Psychotherapeuten en psychiaters zijn gebonden aan beroepscodes, ethische standaarden, protocollen en richtlijnen. Van alle voorzorgen en checks waarmee zij van doen hebben, is op geen enkele wijze sprake in het bevrijdingspastoraat, terwijl het qua problematiek gaat om terreinen die elkaar minstens deels overlappen. Vandaar mijn verbazing en mijn verontrusting.
Nog een stukje email
Voorstanders van bevrijdingspastoraat zijn biblicistisch bezig, vindt hij. In Jezus' tijd gaat het niet om demonische bezetting, maar door de Satan georganiseerde tegenstand tegen de opmars van het evangelie. ,,Er worden makkelijke en vlotte isgelijktekens gezet. Zonder het heilshistorische reliëf in rekening te brengen.''
Dat wreekt zich, aldus Wilschut als de demonische belasting in verband wordt gebracht met zonden uit het nageslacht. ,,Er worden wel Bijbelwoorden gebruikt, maar geen Bijbeltaal. Oftewel, een valide Bijbels-exegetische onderbouwing ontbreekt. Terwijl er vergaande consequenties aan worden verbonden. Een vorm van magisch denken (boze geesten die bezworen moeten worden) wordt Bijbels gelabeld. Dan heb het je het Bijbels gezien toch echt over dwaalleer.''
Wilschut noemt drie gevaren van bevrijdingspastoraat: oneigenlijke afhankelijkheid bij mensen in psychische nood, onbevoegd jongleren op het gebied van psychiatrie, het opzadelen met oneigenlijke schuldgevoelens van mensen met psychische nood.
De opleiding van de mensen die anderen leren om met psychiatrische patienten te werken
Op onderstaande link kunt u zelf het opleidingsniveau vinden van het team bevrijdingspastoraat. U kunt u tevens de vraag stellen of de deskundigheid van de mensen voldoende is boor het begeleiden van de door de stichting benoemde doelgroepen.
http://www.bevrijdingspastoraat.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=341
Uit een email
U dient verschil te maken tussen bezetenheid en inwoning. Het bevrijdingspastoraat heeft het vooral over dat laatste, waarbij oude zonden of oude inwoning wordt doorgegeven aan de volgende generaties in een gezin. Ik vind het wel ver gaan, die stelling. Toch geloof ik dat er goede bedoelingen zijn, bij de mensen van het bevrijdingspastoraat. Zij zouden juist daarom moeten beseffen dat er veel mis kan gaan en het mensen in een nog dieper gat laat vallen. Vooral als de "bevrijding" mislukt.
Uit een email
Wat is dat precies? Wie op dat punt een snelle oriëntatie wil, kan terecht op www.bevrijdingspastoraat.nl, de site van Wilkin van der Kamp die cursussen organiseert op dit terrein. Bestudering maakt duidelijk dat het in de kern altijd gaat om aan het licht brengen en uitdrijven van demonen. De volgende stappen worden daarbij gezet: 1. intake, vragenlijst, diagnose; 2. bevrijdingssessie met als onderdelen: a. het hardop belijden van zonde van jezelf en je voorgeslacht en het vragen om vergeving daarvoor zodat satan geen recht meer kan laten gelden. b. het aanspreken van één of meer (hoofd)demonen - eventueel onderverdeeld in rangen - en 'staande in de autoriteit van Jezus' hun bevelen de gebondene te verlaten. Dit hele proces kan in drie gesprekken doorlopen worden. Daarna volgt nazorg waarin wordt benadrukt dat de opgeruimde vertrekken in het leven nu biddend gevuld moeten worden met de Heilige Geest.
Bevoegheid
Ons voornaamste bezwaar tegen dit bevrijdingspastoraat is hoe er omgegaan wordt met autoriteit: in opdracht van Jezus demonen uitdrijven. De vraag rijst daarbij: wie heeft die bevoegdheid om demonen te identificeren? En ze eventueel te benoemen met behulp van onderscheidingen die zelfs de Bijbel niet kent? Op basis van welke kennis of openbaring gebeurt dat allemaal? Of mogen wij mensen dat zelf bepalen?
Op deze - in feite exegetische - kernvragen worden belangrijke wissels genomen. Christus dreef demonen uit met een enkel woord en ook de apostelen, daartoe uitdrukkelijk door Christus gemachtigd. Maar wie of wat geeft een bevrijdingspastor of -team vandaag het recht om hetzelfde te doen? Steeds weer stuiten we op de volgende exegetische sprong: van de voorzegde tekenen uit Marcus 16:17 die Christus geeft om de apostelen onderweg te bemoedigen (zie ook vers 20) worden directe opdrachten aan alle christenen van alle tijden gemaakt.
Als dat zou kloppen, dan zouden ook alle christenen slangen moeten opnemen. Daar komt nog iets bij: in geen enkele nieuwtestamentische brief wordt het uitdrijven van demonen zelfs maar genoemd. Bevrijdingspastoraat zet in feite een isgelijkteken tussen Christus en de apostelen enerzijds en de bevrijdingspastor anderzijds.
Immuun
Een volgende vraag hangt hier nauw mee samen: komt 'staan in de autoriteit van Christus' niet simpelweg neer op het jezélf toekennen van een grote mate van autoriteit? Die overtuiging maakt onvoorzichtig en immuun voor (zelf)kritiek. Wie ten aanzien van zijn standpunt over bevrijdingspastoraat zegt 'het is een kwestie van God meer gehoorzamen dan mensen' stelt zichzelf daarmee in feite boven alle kritiek.
Is er niet een verband tussen deze autoritaire opstelling en de autoriteit die de bevrijdingspastor zichzelf toekent ten opzichte van de 'gebondene'? De pastor of het team presenteert zich immers als een soort bemiddelaar tussen Christus en de gebondene met het gezag van Christus en de macht om uit te drijven. Door die gezagspositie krijgt hij macht over de 'gebondene', een mens die vaak toch al in een kwetsbare en afhankelijke positie verkeert.
Grote woorden
Staande in de autoriteit van Jezus iemands problemen duiden als demonische gebondenheid, is het spreken van grote woorden die buitengewoon intimiderend zijn. Eventuele 'mislukte bevrijdingssessies' verklaren uit ongeloof of onbeleden schuld bij de 'gebondene' of zijn voorgeslacht is nog erger. Veeg je zo niet je eigen straatje schoon? En breng je niet nog meer schade toe aan het geestelijk leven van de 'gebondene' die wellicht ontgoocheld achterblijft?
Het ergste wat er dan gebeurt, is dat ondanks de beste bedoelingen de naam van de Allerhoogste wordt misbruikt. Dit alles is bijna onvermijdelijk wanneer na het volgen van een cursus bevrijdingspastoraat bevoegdheid wordt toegekend aan de deelnemers om 'staande in de autoriteit van Jezus' te spreken. Spreken in de naam van Christus mag nooit ontaarden in het met gezag uiten van allerlei speculatieve gedachten en meningen.
Gebed
Ten slotte nog iets over de rol van het gebed. In de zgn. bevrijdingssessie spreekt de bevrijdingspastor demonen aan. Is dat niet een vorm van in contact met hen treden? En is dat, behalve heel riskant, Bijbels gezien niet ongeoorloofd?
Bidden is: eerbiedig God aanspreken en Hem vragen om dat te doen wat wij niet kunnen. Onze zonden vergeven. Ons verlossen van de boze. Iedereen mag daar zelf om bidden. Het kan ook in het kader van een pastoraal gesprek samen met een ambtsdrager of andere gelovige (zie B.O de Vries, Nederlands Dagblad 18 april). Tot nu toe heeft niemand ons ervan kunnen overtuigen dat dit 'gewone' gebed minder kracht of waarde heeft dan het 'gebed' door een bevrijdingspastor of -team. De Here volhardend aanroepen in gebed is genoeg. Gods kinderen leven in geloof dat Hij verhoort, ook als wij dat niet meteen zien of voelen.
H. van Benthem en K. de Vries zijn predikant in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) resp. te Leusden en Hilversum.
Een email
Ik heb me laten overhalen om naar een conferentie van het Bevrijdingspastoraat te gaan. Samen met een paar mensen van mijn gemeente. Voordat ik ben gegaan heb ik eerst hun website bestudeerd. Ik was er erg van geschrokken. Die mensen blijken maar met één ding bezig te zijn, de duivel. Ik heb daarom een boek van Wilkin van de Kamp gekocht. “De geheime wereld achter occultisme”. Toen ik dat boek had gelezen, kon ik me voorstellen dat je zoiets als het “bevrijdingspastoraat” begint. Eigenlijk had ik toen geen zin meer om naar die conferentie te gaan. Er zijn toch mooiere dingen om je mee bezig te houden. Ik ben toch gegaan. Ik vind het geheel erg handig in elkaar gedraaid. Vanaf de 40 vragen op internet, tot aan de gedragen toespraken op zo’n conferentie. Volgens mij heeft alles tot doel om je te betrekken en je te laten deelnemen aan cursussen en andere conferenties. Ooit heb ik een zware marketingcursus gedaan. Daar leerde ik dat agressieve verkoop altijd begon met een ja/nee vraag. Nou die 40 vragen beginnen daar ook mee. En als op de eerste vraag ja zegt, of twijfelt en begint aan de andere 39, dan kom je direct in een duivels sfeertje. Je erkent de visie van de mensen die ze stellen en ervaart het als probleem, nou, dan bieden zij de passende oplossing.
Op de conferentie die ik bijwoonde vond ik het verschrikkelijk. Het is niet mijn steel om je met volle emoties over te geven aan Jezus, vooral niet als het steeds maar gaat om het kwaad en satan. Er komen daar ook veel mensen met diepe psychische problematiek. Ze zoeken al jaren naar een antwoord, een soort verlossing. Het is bijvoorbeeld ook niet mis om altijd stemmen te horen. En daar biedt het bevrijdingspastoraat nu een oplossing voor, zeggen ze. Makkelijk gezegd, maar ik geloof dat niet zo erg. En dan het statement, dat ze in opdracht van God werken. Hoe komen ze daarbij. Wie heeft dat gezegd.
Op de conferentie is er geen ruimte voor kritiek, althans, als je een beetje kritisch bent, wordt gedaan alsof je ongelovig of lichtgelovig bent. Sommigen suggereren zelfs dat je een medewerkster van satan bent. Dat je met die kritiek de boel komt verstoren. Dat je God aanvalt. Ook daar ben ik erg van geschrokken.
Stukje uit een email
In onze gemeente heeft iemand de cursus “Bevrijdingspastoraat” gevolgd. Sinds zij dat heeft gedaan, ligt volgens haar, alles dat misgaat in een mensenleven aan de invloed van demonen. Ze is er zo mee bezig dat ik denk dat het een obsessie voor haar zal worden. Een vrouw schrijft over haar man:
Weet u wat het is als iemand die je vertrouwd zegt, dat je onder invloed staat van demonen en dat strijd tegen die demonen zorgt dat je gezond wordt. Je geloofd zo iemand maar al te graag en gaat met hem in zee. Je geloofd dat er demonen zijn die je proberen klein te krijgen.
Nog erger is het als het niet helpt. Dan laten ze je geloven dat het aan jou ligt, dat je niet meewerkt, dat je onvoldoende geloofd….
Nog erger is het als het niet helpt. Dan laten ze je geloven dat het aan jou ligt, dat je niet meewerkt, dat je onvoldoende geloofd….
Mijn man heeft MPS. Vroeger toen we trouwden, had hij het al een beetje. Maar langzamerhand werd het steeds erger. Mijn man is een goedzak, een lieverd. Hij doet geen vlieg kwaad. Ik heb een fijne man. De duivel zit helemaal niet in hem. Hij heeft alleen goede hulp nodig.
Ze hebben hem gekraakt. Het laatste restje vertrouwen de grond ingeboord. Geholpen heeft het niet, integendeel….
Nog een emailHet werkte bij mij niet. Ik bleef psychotisch. Toen werd gezegd dat dat aan mij lag. Dat ik niet genoeg geloofde en jezus niet wilde aannemen.
Ik was hierdoor helemaal ondersteboven. Het heeft me meer dan een jaar gekost om dit te verwerken.
Ik heb gelukkig een goede psychiater die me darbij heeft geholpen.
Uit: Div artikelen in Ned. Dagblad:
Gedachten van ds. H.J.C.C.J. Wilschut
Wilschut vindt dat deze vorm van pastoraat, afkomstig uit evangelisch-charismatische kring, zich niet verdraagt met de gereformeerde beginselen. ,,Hier past een ronduit 'Nee' vanuit de Schriften. De geest van het spiritualisme is wezensvreemd aan het Bijbels-gereformeerd belijden. Zo kan het niet verder. Ik krijg het in de eigen omgeving niet meer uitgelegd dat deze gang van zaken rond het bevrijdingspastoraat legitiem is binnen kerken die werkelijk gereformeerd willen zijn.''
De predikant noemt de poging van Ophoff om deze vorm van pastoraat kerkelijk ingekaderd te krijgen, ,,haast dwangmatig''. Zijn collega heeft in een interview in het Nederlands Dagblad van 29 maart gezegd dat bevrijdingspastoraat een kwestie is van God meer gehoorzamen dan mensen. ,,Wilt u het goed noteren? Ben je het met ds. Ophoff oneens, dan ben je het kennelijk met Gód oneens. Dan kun je wel tegelijk pleiten voor voortgaand gesprek. Maar bij deze benadering is dat gesprek bij voorbaat gefrustreerd.'' Wilschut noemt het een raadsel dat een predikant zozeer in de richting van de pinksterbeweging kan bewegen. ,,Hoe is het in de wereld mogelijk dat ds. Ophoff en ik in hetzelfde kerkverband predikant kunnen zijn? Mij lukt het in ieder geval niet meer om dat te begrijpen.''
Dat wreekt zich, aldus Wilschut als de demonische belasting in verband wordt gebracht met zonden uit het nageslacht. ,,Er worden wel Bijbelwoorden gebruikt, maar geen Bijbeltaal. Oftewel, een valide Bijbels-exegetische onderbouwing ontbreekt. Terwijl er vergaande consequenties aan worden verbonden. Een vorm van magisch denken (boze geesten die bezworen moeten worden) wordt Bijbels gelabeld. Dan heb het je het Bijbels gezien toch echt over dwaalleer.''
Wilschut noemt drie gevaren van bevrijdingspastoraat: oneigenlijke afhankelijkheid bij mensen in psychische nood, onbevoegd jongleren op het gebied van psychiatrie, het opzadelen met oneigenlijke schuldgevoelens van mensen met psychische nood.
Uit een email:
Ze is eraan kapot gegaan. Ze voelde zich van God verlaten. Meer schuldgevoelens omdat het allemaal aan haar lag. Hoe kan het dat ondeskundige mensen, met de bijbel in de hand, iemand zo kapot kunnen maken. Waarom staat “men” dit toe.
Deze email sluit af met de woorden:
God is liefde. God is geen angst
Uit een email
Ik geloof wel in het bestaan van demonen, absoluut! In de bijbel staat toch dat satan een gevallen engel is, en een gevallen engel is een demon. Er wordt in de bijbel gesproken over demonen, helpers van satan en het is voor mijn gevoel duidelijk dat in de hedendaagse tijd mensen onder invloed kunnen komen te staan van demonische lasten. Zo geloof ik ook dat waar misbruik heeft plaatsgevonden dit op het slachtoffer een negatieve beïnvloeding kan hebben en een demonische last met zich mee kan brengen.
Maar dat vind ik nog wel even héél wat anders dan beweren dat alters demonen zijn die moeten worden 'teruggestuurd' naar God. Daar gaat het bevrijdingspastoraat gewoon de mist in.
Alters zijn deelpersoonlijkheden die kunnen ontstaan doordat een kind een trauma heeft meegemaakt en dit niet zelf kan dragen. Dat is wel even heel wat anders dan een demon of iets dat direct weggestuurd moet worden. Integratie dat is een beter middel. Als een deelpersoonlijkheid weggestuurd wordt, wordt er dus een deel van je persoonlijkheid weggestuurd en dat wil je niet... belangrijk is dat de alters integreren zodat je weer ''een wordt met jezelf en verder kunt om een leven op te bouwen na de chaos die is aangericht... Jammer dat die duiveluitdrijvers niet deskundig zijn in de psychiatrie
Uit een email
Nou heb ik zelf een katholieke achtergrond en daar speelt satan maar een kleine rol. Ik heb een tijd in een klooster gewoond en daar nooit iemand over satan horen praten. En als het er wel over ging dan was het meer in symbolische zin. Wat ik van mensen uit protestantse kringen vaak hoor is dat ze van jongs af aan opgroeien met angst voor de hel en voor de duivel (dit van mensen die afstand van de kerk hebben genomen, dus misschien een eenzijdige kijk op de zaak), dat satan gezien wordt als de belichaming van al het kwaad. Ik denk dat als je daarmee opgroeit satan een realiteit is en daardoor misschien ook makkelijker voor te stellen dat satan mensen zo in de greep kan hebben dat er allerlei psychische problemen ontstaan. Ik ben dus blij dat ik "normale" hulp heb, waarbij niet de nadruk op satan wordt gelegd.
Note
Ik lees op de site van het bevrijdingspastoraat alleen maar positieve reacties. Van ex travestieten, tot mensen die genezen zijn van een kapotte schouder. Het verwondert me. Alleen positieve reacties. Voor dit blog heb ik een advertentie gezet. In die advertentie heb ik reacties gevraagd op het bevrijdingspastoraat. Ik kreeg 49 reacties. Daarvan waren slechts 3 positief te noemen. Vreemd toch. Of zou het bevrijdingspastoraat de negatieve reacties die zij krijgen, gewoonweg niet publiceren. Ik begin dat langzamerhand wel te denken.
Uit een email
Ik ben gereformeerd. Met het belijden van mijn zonden heb ik geen moeite, bij wijze van spreken dan. Maar als ik ook nog schuld moet bekennen voor alle zonden van mijn voorouders, dan vind ik dat erg raar. Ik ken ze niet eens.
Je hebt niemand nodig om je tot jezus en God te keren. Dat gaat vanzelf, als je het wilt en je je ervoor open stelt. Demonen kunnen jou dan niet tegenhouden. Als iemand je vertelt dat dat wel kan, dan is dat een sprookje
Een stukje uit een geschrift van Dr. Gerrit Glas (hoogleraar/psychiater)
Wat is er gebeurd? Mieke krijgt allereerst een dubbele boodschap te horen. Er is bij haar sprake van zonde en persoonlijk falen. Ze heeft haar toestand dus aan zichzelf te danken, deels althans. Maar tegelijk is ze slachtoffer, slachtoffer van het falen van anderen, zelfs generaties eerder; en ze is nu uiteindelijk vooral slachtoffer van demonen. Haar schuldgevoel wordt aangewakkerd. Tevens wordt zij toenemend afhankelijk van de boodschapper wiens verhaal ze gelooft. Eerst neemt ze nog even wat afstand, maar als de klachten toenemen wordt ze allengs meer vatbaar voor de demonologische verklaring.....
(lees het hele stuk: http://www.gaaninhetspoorvandebijbel.nl/gebedsgenezing.doc)
Uit een email
Waarom kost het allemaal zoveel geld. Als onze voorganger iets zegt, of ons advies geeft, dan is dat gratis. Waarom wil b.v. Wilkin van de Kamp dan geld voor zijn boeken en zijn cursussen. Jezus vroeg toch ook geen geld toen hij "Het Woord" verkondigde.
Uit een email:
Ik ken iemand die in therapie is bij deze vrouw,(stichting bethanië) ze heeft een goede relatie met haar man en wil dat haar man betrokken is bij de therapie en af en toe mee komt zodat hij meer van haar kan leren begrijpen en meer een steun voor haar kan zijn, dat wil de therapeut echter niet, sterker nog, ze heeft gezegd dat als zij wil dat haar man mee komt zij de therapie zal stoppen, ze moet dus kiezen voor de therapeut of voor haar man, dat lijkt me echt een slechte zaak.
Er wordt vertelt dat er alleen genezing is door "het bloed van Jezus".
Ze overschat haar kunnen heel erg.
Het is een beetje pappen en nathouden van clienten.
Ach het zal wel prettig zijn als het lijkt of iemand belangstelling in je heeft.
Vooral als diegene zegt dat ze God geleidt wordt.
Het lijkt op stenen voor brood, maar wie ben ik?
Ze rekent ook flinke bedragen, van wel 75 euro per uur, voor de hulpverlening. (de betrokken hulpverlener is Pastoraal Werkster)
Nogmaals Prof Glas
Daar komt bij dat de bevrijdingspastor onvoldoende opgeleid is voor de omgang met psychische problemen. De opleiding voor het werken als bevrijdingspastor duurt hooguit enkele maanden (op het internet vindt men ook cursussen van amper een week). De opleiding tot psychotherapeut duurt minimaal 8 jaar (4+4) en tot psychiater minimaal 11 jaar (6,5+4,5). Psychotherapeuten en psychiaters zijn gebonden aan beroepscodes, ethische standaarden, protocollen en richtlijnen. Van alle voorzorgen en checks waarmee zij van doen hebben, is op geen enkele wijze sprake in het bevrijdingspastoraat, terwijl het qua problematiek gaat om terreinen die elkaar minstens deels overlappen. Vandaar mijn verbazing en mijn verontrusting.
Nog een stukje email
U heeft het niet helemaal juist gesteld. De wervingscongressen kosten niets. Je hoeft daar alleen voor consumpties, die je zelf koopt, te betalen. Wel wordt er gevraagd om een bijdrage voor het bevrijdingspastoraat. Je kunt zelfs een automatische afschrijvingsverklaring invullen. Dit is althans mijn ervaring.
Spreekt het aan, dan kan men zich inschrijven voor andere aktiviteiten. Dat zijn onder meer cursussen. Die kosten geld. Inderdaad kost de cursus waarmee je zelf “leert uitdrijven” (ik zeg het was plastisch), veel geld. Het bedrag dat u noemt, klopt dus weer wel.
Op de conferentie waar ik bij was, werd ook geworven voor “bevrijdingen”, onder andere door Bethanie, een instelling die zich daarop heeft gespecialiseerd. Die behandelingen (ik noem het maar zo) kosten wel geld. Ik heb bedragen gehoord van 100 euro per cessie en een cessie duurt volgens mij langer dan een uur.
Ook wordt indringend de mogelijkheid naar voren gebracht, dat psychische aandoeningen wel eens zouden kunnen worden veroorzaakt door demonen c.q. satan. Dan wordt er ook gewezen op het belang van het vragen van vergeving. Vergeving voor je eigen zonden en die van je voorouders......
Van Ds. WildschutSpreekt het aan, dan kan men zich inschrijven voor andere aktiviteiten. Dat zijn onder meer cursussen. Die kosten geld. Inderdaad kost de cursus waarmee je zelf “leert uitdrijven” (ik zeg het was plastisch), veel geld. Het bedrag dat u noemt, klopt dus weer wel.
Op de conferentie waar ik bij was, werd ook geworven voor “bevrijdingen”, onder andere door Bethanie, een instelling die zich daarop heeft gespecialiseerd. Die behandelingen (ik noem het maar zo) kosten wel geld. Ik heb bedragen gehoord van 100 euro per cessie en een cessie duurt volgens mij langer dan een uur.
Ook wordt indringend de mogelijkheid naar voren gebracht, dat psychische aandoeningen wel eens zouden kunnen worden veroorzaakt door demonen c.q. satan. Dan wordt er ook gewezen op het belang van het vragen van vergeving. Vergeving voor je eigen zonden en die van je voorouders......
Voorstanders van bevrijdingspastoraat zijn biblicistisch bezig, vindt hij. In Jezus' tijd gaat het niet om demonische bezetting, maar door de Satan georganiseerde tegenstand tegen de opmars van het evangelie. ,,Er worden makkelijke en vlotte isgelijktekens gezet. Zonder het heilshistorische reliëf in rekening te brengen.''
Dat wreekt zich, aldus Wilschut als de demonische belasting in verband wordt gebracht met zonden uit het nageslacht. ,,Er worden wel Bijbelwoorden gebruikt, maar geen Bijbeltaal. Oftewel, een valide Bijbels-exegetische onderbouwing ontbreekt. Terwijl er vergaande consequenties aan worden verbonden. Een vorm van magisch denken (boze geesten die bezworen moeten worden) wordt Bijbels gelabeld. Dan heb het je het Bijbels gezien toch echt over dwaalleer.''
Wilschut noemt drie gevaren van bevrijdingspastoraat: oneigenlijke afhankelijkheid bij mensen in psychische nood, onbevoegd jongleren op het gebied van psychiatrie, het opzadelen met oneigenlijke schuldgevoelens van mensen met psychische nood.
De opleiding van de mensen die anderen leren om met psychiatrische patienten te werken
Op onderstaande link kunt u zelf het opleidingsniveau vinden van het team bevrijdingspastoraat. U kunt u tevens de vraag stellen of de deskundigheid van de mensen voldoende is boor het begeleiden van de door de stichting benoemde doelgroepen.
http://www.bevrijdingspastoraat.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=341
Uit een email
U dient verschil te maken tussen bezetenheid en inwoning. Het bevrijdingspastoraat heeft het vooral over dat laatste, waarbij oude zonden of oude inwoning wordt doorgegeven aan de volgende generaties in een gezin. Ik vind het wel ver gaan, die stelling. Toch geloof ik dat er goede bedoelingen zijn, bij de mensen van het bevrijdingspastoraat. Zij zouden juist daarom moeten beseffen dat er veel mis kan gaan en het mensen in een nog dieper gat laat vallen. Vooral als de "bevrijding" mislukt.
Uit een email
Uw Blog vind ik iets eenzijdig. Ik lees niets over de goede kanten van het bevrijdingspastoraat. Veel mensen hebben er wat aan. U heeft gelijk over het grote demonen-gehalte van hun berichten. Ook vind ik dat zij zich heel goed zouden moeten bedenken als ze psychiater spelen. Daarvoor zijn ze ondeskundig….
Tot slot, Gods genade is groot en Uw zonden kunnen worden vergeven zonder tussenkomst van mensen.
Tot slot, Gods genade is groot en Uw zonden kunnen worden vergeven zonder tussenkomst van mensen.
Uit Kerkblad voor het Noorden
Dikwijls gaat het om mensen met psychische problemen of een psychiatrisch ziektebeeld. Al te gemakkelijk worden juist deze mensen die het dikwijls al moeilijk hebben gestigmatiseerd. Zij kunnen hierdoor ook worden gevoed in de vaak voorkomende gedachte dat zij in de greep van de duivel zijn.
Met deze kritische noties wil ik niet de macht van de duivel ontkennen. En ook niet dat er mensen door deze vorm van pastoraat bevrijd zijn. Maar de pleidooien voor terughoudend-heid, omdat ondeskundigheid, soms gepaard met naïviteit, een groot gevaar voor de geestelij-ke gezondheid zijn, lijken mij terecht.
Met deze kritische noties wil ik niet de macht van de duivel ontkennen. En ook niet dat er mensen door deze vorm van pastoraat bevrijd zijn. Maar de pleidooien voor terughoudend-heid, omdat ondeskundigheid, soms gepaard met naïviteit, een groot gevaar voor de geestelij-ke gezondheid zijn, lijken mij terecht.
Uit Reformatorisch Dagblad
Als psychotherapeut ziet hij vaak ziekten waarbij reguliere behandelingen nog goed mogelijk zijn. „Ik zie in de praktijk vaker concurrentie dan samenwerking tussen pastorale teams voor demonenuitdrijving. Ik had een cliënte van wie de familie aandrong op bevrijdingspastoraat. Zijzelf was ook enthousiast. Ze brak haar medicatie af, maar na twee maanden kreeg ik haar diep in de put terug.”
Uit een email
Mijn moeder heeft borderline. Ze heeft dat haar hele leven gehad. Wij, kinderen, hebben eronder geleden. Na een bevrijding van een “bevrijdingsdeskundige” knapte ze van binnen. Zijn hulp hielp niet, omdat zij slecht was en haar demonen vasthield. Zij koos niet voor Jezus.
Gek eigenlijk. Mijn moeder is een Jezus fan, vanuit haar hart. Altijd geweest! Die man heeft haar nu doen geloven, dat Jezus haar heeft verlaten.
Nogmaals Prof Glas
Mijn bezwaar tegen bevrijdingspastoraat is dat het splijting, loochening en projectie in de hand werkt en versterkt en zo de betrokkene fixeert op een onrijp niveau van functioneren. In plaats van andere mensen op wie gevoelens en neigingen geprojecteerd worden, komt nu de demon. Het schuldgevoel wordt aangewakkerd. Het versterkt de innerlijke criticus en de gevoelens van onmacht en (zelf)haat.
Vervolgens zegt de religieuze verklaring van het bevrijdingspastoraat dat de onmacht en haat worden veroorzaakt door de demon of demonen: de onmacht en haat worden afgesplitst en geprojecteerd in de demon, die dat teweegbrengt wat de betrokkene in zichzelf niet verdraagt (schuldgevoel, onmacht, haat). De uitdrijving komt vervolgens, psychodynamisch gezien, neer op een poging om een afgesplitst deel van jezelf blijvend te loochenen. Dat lukt uiteindelijk nooit. Er wordt tijdelijk een gemeenschappelijke illusie gecreëerd. Die kan overigens best effectief zijn, maar ze is dat zelden blijvend.
Vervolgens zegt de religieuze verklaring van het bevrijdingspastoraat dat de onmacht en haat worden veroorzaakt door de demon of demonen: de onmacht en haat worden afgesplitst en geprojecteerd in de demon, die dat teweegbrengt wat de betrokkene in zichzelf niet verdraagt (schuldgevoel, onmacht, haat). De uitdrijving komt vervolgens, psychodynamisch gezien, neer op een poging om een afgesplitst deel van jezelf blijvend te loochenen. Dat lukt uiteindelijk nooit. Er wordt tijdelijk een gemeenschappelijke illusie gecreëerd. Die kan overigens best effectief zijn, maar ze is dat zelden blijvend.
Nog een mail (uittreksel)
Ik heb uw logje doorgespit. Ik ben ervan onder de indruk. Jammer dat er alleen kritiek staat. Ik had gehoopt dat er ook mensen hadden gemaild met een positief verhaal. Bevrijding is niet nieuw en zeker een bijbels begrip. Erg jammer dat Wilkin van de Kamp het alleen maar trekt naar bevrijding van demonen en satan. Uit mijn directe omgeving weet ik dat mensen veel aan bevrijding kunnen hebben, ook zonder dat ze bezeten zijn.
In alle artikelen die ik elders heb gelezen, komen de mensen bij wie de bevrijding van het bevrijdingspastoraat mislukt is, niet aan het woord. Opnieuw jammer. Iedereen schrijft of discussieert vanuit eigen standpunten. Vanuit die standpunten wordt ook de bijbel aangehaald (ik vind misbruikt). Voor alles is in de bijbel wel iets te vinden, dat voor- of tegen pleit.
Het is erg dat mislukking van de bevrijding wordt verweten aan de intentie van je geloof. Alsof het je eigen schuld is dat de stemmen niet verdwijnen. Ik kan me het wel voorstellen dat zo door de bevrijders wordt gedacht. Zij zijn immers alleen met zichzelf bezig. Erg is ook dat de bevrijders ondeskundig zijn op psychiatrisch en psychologisch gebied. Dat wreekt zich. Dat maakt bevrijden meer een kwestie van geloof en dan vooral het eigen geloof.
Eigenaardig dat de bevrijders daar niet al te lang over hebben nagedacht. Ik bedoel over de begeleiding van ernstigee psychische problematiek. Ik maak dat op omdat het nergens uit blijkt. Niet op http://www.bevrijdingspastoraat.nl en ook niet op de sites die ik heb bezocht. Het opleidingsgehalte van de bevrijders vind ik dus slecht, of beter gezegd, niet goed.
Kritiek is mooi. Je leert van je fouten. Maar doet het bevrijdingspastoraat dat ook ?
Uit Artikelen over Gereformeerd leven in Nederland
Er worden hier 3 gevaren van het bevrijdingspastoraat genoemd:
1.Bevrijdingspastoraat "kweekt een oneigenlijke afhankelijkheid bij mensen in psychische nood". Met andere woorden: voordat je 't weet moeten mensen zich gaan onderwerpen aan geestelijke leiders.
2.Onbevoegden krijgen de gelegenheid om te "jongleren op het gebied van de psychiatrie". Laat het maar duidelijk zijn: dominees en andere leidinggevenden in de kerk moeten geen dingen doen waar ze geen verstand van hebben.
3.Het derde gevaar is dat gemeenteleden in psychische nood worden opgezadeld met oneigenlijke schuldgevoelens. Met andere woorden: er wordt soms veel te snel gezegd dat de demonische gebondenheid te maken heeft met eigen schuld of schuld van het voorgeslacht.
2.Onbevoegden krijgen de gelegenheid om te "jongleren op het gebied van de psychiatrie". Laat het maar duidelijk zijn: dominees en andere leidinggevenden in de kerk moeten geen dingen doen waar ze geen verstand van hebben.
3.Het derde gevaar is dat gemeenteleden in psychische nood worden opgezadeld met oneigenlijke schuldgevoelens. Met andere woorden: er wordt soms veel te snel gezegd dat de demonische gebondenheid te maken heeft met eigen schuld of schuld van het voorgeslacht.
Uw bijdrage kan naar kritischgeloven@aol.nl
Reacties op het boven staande
helemaal eens
09:07, 9/4/2009 .. Geschreven door Anonymous
Naamloze reactie
08:55, 9/9/2009 .. Geschreven door Anonymous
Kritiek is mooi, maar wat is de werkelijkheid. Ik weet het niet. Misschien is het bevrijdingspastoraat wel breder dan dat ze zelf op hun site suggereren. Jammer dat het daar alleen over divels en demonen gaat. Ik kan me voorstellen dat er ook wel goede dingen in zitten. Ik maak me wel zorgen over al die ondeskundige cursisten, die na een of twee cursussen, gaan zoeken of er onder de klagende gelovigen, nog mensen zijn die beinvloed worden door satan en zijn demonen. Wie controleert hen?. Ik denk niemand. De vraag die het bevrijdingspastoraat zich zou mogen stellen is, op welke wijze het leed dat door ondeskundigen wordt veroorzaakt, is te stelpen. Ik geloof niet dat ze over die vraag hebben nagedacht. (ik kan het mis hebben hier)
Naamloze reactie
08:59, 9/14/2009 .. Geschreven door SB
Kritiek moet mogelijk zijn, zo lang het oprecht is. Ondeskundigheid bij het behandelen van psych. aandoeningen is immers levensgevaarlijk!
bevrijdingspastoraat
06:09, 9/22/2009 .. Geschreven door Anonymous
Ik word nog verdrietiger als ik dit allemaal lees. Maar ik heb eenzelfde ervaring met bevrijding. Toch is mijn geloof in God niet geslonken, ook al werd dat mij nu juist wel verweten.
Bevrijdingspastoraat, denk eens na over jezelf!
mailbericht 25 december 2010
Bevrijdingspastoraat, denk eens na over jezelf!
mailbericht 25 december 2010
Uw stuk over het bevrijdingspastoraat slaat de spijker op zijn kop. Ook ik heb een dergelijke ervaring. Ben eerst voorbereid om bevrijd te worden van mijn depressie. Dat ging door bidden en bidden, o.m. van het bevrijdingsgebed. Echter het hielp niet. Al snel werd mij gezegd dat het aan mij lag. Mijn geloof was niet sterk genoeg. Mijn man en ik, wij waren dom. Wij geloofden de persoon die dat tegen ons zei. Wat een geluk dat onze kinderen toen ingrepen. Zij hebben mij echt geholpen. Ik ben nu bij een psychiater en krijg medicijnen. Wat een verlichting. Ben er zelfs al zo beter van geworden, dat ik die medicijnen nu langzaam ga afbouwen. Weet u, ik heb 2 kinderen verloren destijds. Mijn verdriet daarover, had ik nog nooit verwerkt. Logisch dat ik daar depressies van kreeg. Niets is erger dan een kind verliezen.
De site van het bevrijdingspastoraat staat vol met goede berichten en successen. Ik vind dat ze ook mijn verhaal eens zouden moeten plaatsen. Ter lering van al die ondeskundige godsdienstfanaten, die mij wilden wijsmaken dat ik bezeten was. Misschien zijn ze het zelf wel.
Mail: 30 december 2012
Heb net op de site van het bevrijdingspastoraat gekeken. Kreeg direct de mededeling: "uw mandje is nog leeg". Het lijkt wel een webshop. Dat kan niet veel goeds betekenen. Geloof is geld, bevrijding blijkbaar ook.
Wil K.
mail: 30 december 2010
De site van het bevrijdingspastoraat staat vol met goede berichten en successen. Ik vind dat ze ook mijn verhaal eens zouden moeten plaatsen. Ter lering van al die ondeskundige godsdienstfanaten, die mij wilden wijsmaken dat ik bezeten was. Misschien zijn ze het zelf wel.
Mail: 30 december 2012
Heb net op de site van het bevrijdingspastoraat gekeken. Kreeg direct de mededeling: "uw mandje is nog leeg". Het lijkt wel een webshop. Dat kan niet veel goeds betekenen. Geloof is geld, bevrijding blijkbaar ook.
Wil K.
mail: 30 december 2010
Ik geloof dat God geneest, zoals Hij heeft beloofd. Daarvoor heeft God niemand nodig. Geen tussenpersonen en zeker geen tussenpersonen die geld vragen, boeken verkopen en conferenties houden. In je hart weet je dat God geneest. Genezen betekent niet dat je van je gebrek of ziekte af hoeft te komen. In sommige gevallen kan dat wel zo zijn, maar in andere gevallen helpt God je jouw lijden te dragen. Geloven dat God geneest, is een zekerheid die je in jezelf hebt, of niet. Maar geloven dat God geneest via Wilkin van de Kamp of consorten, dat is kiezen voor het bedrog
W.v.d.S
mail: 2 januari 2010
31 januari 2010
Nog niet lang geleden kocht ik het boek van Els Nannen: "Waarlijk vrij?" Ik ben het aan het bestuderen, omdat er nogal veel bijbelteksten worden genoemd, die ik dan allemaal opzoek en opschrijf, zodat het me vanuit de Bijbel duidelijk wordt. Wat een boek! Natuurlijk is er van mensen, die zelf bevrijdings-pastoraat doen en daaraan verdienen veel kritiek op dit boek, maar ik hoop, dat dit boek veel gelezen zal worden. Jezus Zelf is de grote Bevrijder en wie tot Hem komt met zijn schuld, zal bevrijding ervaren.
afz. bekend
Ontvangen 3 maart 2011
W.v.d.S
mail: 2 januari 2010
Gedreven door demonen of bezeten door de duivel. Blijkbaar zijn het altijd de mensen die een ziekte hebben, geestelijk of fysiek, en die daar last van hebben. Vreemd, want zij kunnen er vaak niks of weinig aan doen dat zij aan een ziekte lijden. Wat zou toch de duivel moeten met een borderliner, of een schizofreen, of gewoon iemand die stemmen hoort. Niets toch. Want zulke mensen kunnen nergens hun invloed doen gelden. Zij zijn alleen maar ziek en verspreiden het kwaad in geen geval. Zouden er demonen en duivels bestaan, die mensen willen bezitten, dan denk ik dat deze wezens mensen nauwkeuriger uit zouden kiezen. Zij zouden zich vast richten op mensen met invloed. Zoals voorgangers, die op eigen houtje en ten eigen faveure, een geloofsgemeenschap stichten en daar dan flink veel geld uit slaan. Of politici, die voor zichzelf, hun vrienden en partijgenoten, streven naar overdreven betaalde functies. Niet een, maar meerdere voor 1 persoon. Een commissariaatje hier en een voorzitterschap daar. En dan de lieden die kwaad prediken. Lieden die mensen tegen elkaar opzetten voor eigen gewin, zoals meer Kamerzetels en/of macht. We kunnen met de bijbel in de hand die mensen aanwijzen. We kunnen verzen aanhalen die spreken over zondige despoten, machtswellustelingen, valse koningen, schriftgeleerden, valse profeten en valse woordverkondigers. Maar nee. Het bevrijdingspastoraat (alle instellingen) richt zich niet op die doelgroep. Soms denk ik wel eens, als ik de tarieven zie, dat men gewoon zelf gedreven is door demonen. Maar wie ben ik om zo’n oordeel te vellen.
Bevrijding, geachte mensen van het bevrijdingspastoraat, is vooral naar jezelf kijken en eerlijk handelen. Ik hoef daar geen Bijbeltekst voor aan te halen. In uw geweten weet u dat zelf het beste. Pas maar op. De duivel zit niet in de zielen van de mensen die u probeert te bereiken. Maar de duivel wacht op het moment om u in te pakken. En als de duivel u te pakken heeft dan kunt u dat merken aan de uw eigen geest. Die wordt dan steeds ontoegankelijker voor kritiek op uw handelen.
Een advies. Plaats ook eens belijdenissen van mensen, bij wie uw acties mislukken, op uw sites. Dat zou al een hoop schelen.
Ben K31 januari 2010
Nog niet lang geleden kocht ik het boek van Els Nannen: "Waarlijk vrij?" Ik ben het aan het bestuderen, omdat er nogal veel bijbelteksten worden genoemd, die ik dan allemaal opzoek en opschrijf, zodat het me vanuit de Bijbel duidelijk wordt. Wat een boek! Natuurlijk is er van mensen, die zelf bevrijdings-pastoraat doen en daaraan verdienen veel kritiek op dit boek, maar ik hoop, dat dit boek veel gelezen zal worden. Jezus Zelf is de grote Bevrijder en wie tot Hem komt met zijn schuld, zal bevrijding ervaren.
afz. bekend
Ontvangen 3 maart 2011
Mensen helpen bij psychische problemen, of ziektes, dat is een loffelijk streven. Het maakt immers niet uit hoe iemand van zijn/haar kwalen af komt. Wat scheef is in het bevrijdingspastoraat is, dat deze instelling op haar site in ieder geval niet open en eerlijk is. Daar zouden mensen moeten worden gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen die het kan hebben, om je op deze manier aan hun hulpverleners over te geven. Het liefst dan net zo als die succesverhalen, met duidelijke praktijkgevallen en vanuit de wetenschap dat de demoonuitdrijvers ondeskundig zijn op het terrein van psychiatrie en/of psychologie. Men zal te gedreven zijn om duivels en demonen uit te drijven. Mislukkingen zullen, omdat men zich gestuurd voelt door God, toeschrijven aan het (onvoldoende) geloven van de patiënt. Vooral daardoor zullen psychiatrische/psychische patiënten nóg meer op zichzelf teruggeworpen worden, wat waarschijnlijk hun probleem/ziekte zal vergroten. Van een deskundige verwijzing naar de juiste hulpverlener is dan ook geen sprake.
Het siert Wilkin van de Kamp niet, dat hij voor deze, door hemzelf opgeroepen problemen, zijn ogen sluit . Met name hij, zal als voorganger, terdege moeten beseffen wat hij met de door hem geëntameerde- en gestimuleerde “uitdrijvings-seances” bij mensen los kan maken. Het lijkt erop dat Wilkin van de Kamp, zich in zijn eigen vermeende gelijk, heeft vastgebeten. Hoe meer zieltjes hij kan bereiken, hoe succesvoller hij zich voelt. Ik zal hier geen kwinkslag maken naar de bedrijfsvoering van Wilkin, welke voor bepaalde ondernemingen en ondernemersactiviteiten, de nodige omzet zal generereren. Ik wil volstaan met de opmerking dat deze kant van de zaak bedenkelijk is, vooral als ik lees en hoor, wat er voor boeken, opleidingen, trainingen en ook voor bevrijdingen, moet worden betaald.
A.R.
Ontvangen 6 maart 2011
Ontvangen 6 maart 2011
Een dure cursus van het bevrijdingspastoraat gehad en boeken gekocht. Zo gingen we in onze gemeente van start. Enthousiast en driftig op zoek naar mensen die bezeten waren van demonen. Ook ik deed mee, eerst nog vol overgave, later met steeds meer gereserveerdheid. Toen ik zag hoe mijn collega-uitdrijvers te werk gingen en elke ziekte toeschreven aan demonen of de duivel, nam mijn twijfel toe. Wij waren blind en alleen maar op zoek naar bewijs dat onze stelling waar was. Toen op een dag, knapte iemand af. Een vrouw. Ze huilde en huilde en kon niet stoppen. Er werd in onze groep geschreeuwd.” Demonen, verdwijn in de naam van Jezus. “Maar het hielp niets. Die vrouw is huilend naar huis gegaan. Ook het slotgebed bracht haar niet tot bedaren. Iemand van ons heeft haar nog thuisgebracht. Die avond is zij in een psychose geraakt en gelukkig hebben ze haar zo gevonden. Het heeft niet veel gescheeld of ze was gestorven. Toen wij hoorden hoe het vergaan is, vond onze voorganger dat de demonen in die vrouw te sterk waren geweest. Ik walgde op dat moment van deze uitspraak en ben ermee gestopt. Nog steeds hadden mensen niet door dat wij gewoon te ondeskundig zijn om psychisch zieke mensen op te vangen en dat die hele duiveluitdrijving levensgevaarlijk is. Ik zoek nu naar een nieuwe gemeente.
naam bekend
Hiv-ziekte voor de laatste 3 jaar en had pijn die moeilijk te eten was en hoest zijn nachtmerries, vooral het eerste jaar. In dit stadium is het immuunsysteem ernstig verzwakt en het risico van het oplopen van opportunistische infecties is veel groter. Niet iedereen met HIV zal echter doorgaan met het ontwikkelen van AIDS. Hoe eerder u wordt behandeld, hoe beter uw uitkomst zal zijn. Ik begon met ARV om vroegtijdige dood te voorkomen, maar ik geloofde in God dat ik ooit zou worden genezen. Als een Hiv-octrooi adviseren wij om antiretrovirale behandelingen te nemen om onze kans te verkleinen van het verzenden van het virus naar anderen, een paar weken geleden kwam ik op zoek op het internet als ik informatie over Hiv-behandeling met kruidengeneeskunde kon krijgen, op mijn zoektocht zag ik een getuigenis van iemand die is genezen van Hiv haar naam was Achima Abelard en ander Herpes Virus patent Tasha Moore gaf ook getuigenis over deze zelfde man, genaamd Dr. Itua Herbal Center. Ik was ontroerd door de getuigenis en ik nam contact met hem op via zijn Email.drituaherbalcenter@gmail.com We praatten en stuurde me een flesje kruiden Geneeskunde Ik dronk het zoals hij mij opdroeg. Na het te hebben gedronken, vroeg hij me om een test uit te voeren dat ik mijn lijdensweg met het Hiv-octrooi heb beëindigd. Ik ben genezen en vrij van Arv Pills. Ik ben hem altijd dankbaar Drituaherbalcenter . Hier zijn contactnummer +234 8149277967 ... Hij verzekert mij dat hij de volgende ziekte kan genezen .. Haar, kanker, herpesvirus, ziekte van Lyme, epilepsie, blaaskanker, colorectale kanker, borstkanker, nierkanker, leukemie, longkanker, non-hodgkin lymfoom, huid Kanker, Lupus, Baarmoederkanker, Prostaatkanker, fibromyalgie, ALS, Hepatitis, Copd, ziekte van Parkinson. Genetische ziekte, Fibrodysplasia-ziekte, Fibrodysplasia Ossificans Progressiva, Fluoroquinolone-toxiciteitssyndroom, Lever / Nier Inflammatoire, onvruchtbaarheid, darmziekte, ziekte van Huntington, Diabetes, Fibroid...
BeantwoordenVerwijderen