Hoeveel mensen keken vóór u

woensdag, januari 19, 2011

Maasbach 1

Hoeveel verdient David Maasbach
Hoeveel verdient Davis Maasbach.  Blijkbaar weet niemand dat althans, zo lijkt het. De vrome evangelie-prediker heeft destijds het imperium van zijn vader overgenomen. Daaronder viel ook de bioscoop Capitol, in Den Haag, die door vader Maasbach werd omgetoverd tot een soort kerk. De aankoopprijs en het opknappen, alsmede het onderhoud worden/werden uit giften van goed gelovige mensen gefinancierd. Het bezit van het kapitale gebouw, dat in waarde het miljoen ver zal overschrijden,  zal in handen zijn van Maasbach en de zijnen, al of niet verhuld in een foundation of beheersmaatschappij.
Het pand, liggende op de Apeldoornse laan 2 te Den Haag, heeft vele bedrijven/stichtingen onder zijn dak. De BV. Hobimij, De uitgeverij “Het Bijbelhuis”, Het Bijbelhuis, De evangelische boekhandel “Het Bijbelhuis”,  De Stichting Johan Maasbach Wereldzending, de Stichting Bethanië, De stichting tot behoud en onderhoud van kerkgebouwen,  De Volle Evangeliegemeente, en nog veel meer. Bedrijven op het woonadres van David Zelf of zijn familieleden, zijn in dit rijtje niet meegenomen.
Wat verdient David Maasbach, is daarom een goede vraag. Elke door God gezonden evangelist of prediker, zou er geen bezwaar tegen hebben om zijn “definitieve aanslag inkomstenbelasting”  in de openbaarheid te brengen. Immers, het gaat niet om geld, maar om de verkondiging van het woord. Jezus en Zijn apostelen, deden dat ook geheel belangenloos. Ik zeg daar niet mee dat een prediker als Maasbach geen recht heeft om te kunnen leven. Ik bedoel wel dat hij van zijn arbeid eigenlijk niet rijk zou hoeven worden.
In 1995 werd de vader van Maasbach reeds aangeklaagd vanwege het sjoemelen met (veel) gelden. Op die klacht is hij noch zijn zoon nooit ingegaan. Het is dus allemaal onbekend gebleven. In de hedendaagse tijd, waarin “God geld is” lijkt het niet meer dan logisch als eens duidelijk werd wat er nu met de activiteiten van Maasbach werd omgezet en wat zijn inkomen daaruit is. Dit lijkt een menselijke wens, temeer omdat David van zijn “volgelingen” een bijdrage vraagt van 10% van het inkomen, zoals de bijbel volgens David voorschrijft.
Wie licht kan werpen op het vraagstuk: “wat verdient David Maasbach” kan mailen naar:
Via dit mailadres kan niet worden gediscussieerd. Eventuele interessante  bijdragen zullen (indien verzocht anoniem) op dit blog worden geplaatst.

De winkel van Maasbach
Wie op http://www.bijbelhuis.nl kijkt, ziet de winkel van David Maasbach. Er is van alles te koop.
Posters, wanddecoraties, muziek, films, boeken, speelgoed, babyartikelen, israel producten en ga zo maar door. Dat moet toch wel een business zijn voor David Maasbach, de vrome prediker. Eigenaar van vele gebouwen, in een stichting ondergebracht en grootverkoper van gebruiksartikelen die ergens een relatie hebben met God. En natuurlijk een groeiende klantenkring, want in zijn spreekbeurten en op televisie, wordt telkenmale verwezen naar deze website.
Ik vraag me af of dit nu Gods bedoeling is. Ik bedoel dat voorgangers, die bij de mensen aanslaan, enorme winkels opzetten waarin gadgets verkrijgbaar zijn. Ok, dat Michael Jackson dit doet, of andere musici, dat kan, maar een door God gezonden voorganger heeft toch niet als doel om “binnen te lopen”.
Ik zie het al voor me, Jezus, lopend in de woestijn, het woord verkondigend. Achter Jezus aan komen dan mensen die bij Jezus in dienst zijn. Ze verkopen broden, doornenkronen, Jezus beeldjes, mooie bakjes en schaaltjes enz. Want Jezus moet toch ook in zijn dagelijks brood voorzien. Zou Jezus, indien hij heden ten dage terugkomt, ook werken met winkels, stichtingen, beheersmaatschappijen en bv’s? Ik denk het niet. Het verkondigen van het woord heeft slechts een doel. Mensen wakker schudden. Er rijk van worden is geen doel en zeker ook geen prettige bijkomstigheid. Hoe komt het toch dat mensen zich zo laten beduvelen door al die charismatische (of niet-charismatische) figuren die zeggen dat zij de waarheid verkondigen. Zijn wij dan allemaal dom geworden of zo?  Vinden wij het normaal dat predikanten hun taak zien als commerciële bezigheid. Ik in ieder geval niet.

maandag, januari 17, 2011

Bidden 1

Bidden 1

Daar zit je dan. Als gelovige in een zware kerk. De dominee leest altijd de tien geboden op. Elke week. Hij legt daarbij de nadruk op je zondigheid. Dat vind je fijn. Je hebt altijd al geweten dat je zondig bent en DAT is wat je in de kerk wilt horen. Of je hebt een nieuwe kerk gevonden. De muziek swingt de pan uit en je deint mee. Heerlijk om je zo te laten gaan. Je wilt vrij zijn en bent verschrikkelijk tolerant. Maar toch laat je de voorganger in die swingende kerk gewoon zijn gang gaan, als hij vertelt dat homo’s zondig zijn en op het verkeerde pad. Je neemt zonder tegenspraak de in muziek en moderne teksten verpakte boodschap, dat iedereen die niet geloofd gedoemd is om in de hel te komen. Zelfs een goed leven betekent niets. Je moet God eren en aanbidden, via de heer Jezus Christus.
Hoe dan ook, welke gelovige je ook bent, je neemt de wereld zoals zij is. Je komt niet in opstand als de voorganger je vertelt dat bidden helpt. Dit terwijl je toch weet dat er miljoenen, zo niet miljarden mensen zijn, die dagelijks bidden om het meest noodzakelijke op deze aarde. Eten. Medische verzorging. Vrede. Het komt niet in je op om te denken dat die voorganger wel eens ongelijk zou kunnen hebben. Net als alle gelovigen om je heen, ben je ingeslapen en praat je je eigen situatie goed. Jij gaat als geslaagd persoon door het leven.  Dat beeld mag niet uit je hoofd. Om je hen zitten er veel zoals jij. Zij die minder geslaagd zijn in het leven en zij die meer geslaagd zijn. Stel je toch voor, dat je de gedachte dat jijzelf wat aan die ellende op de wereld kunt doen, al is het maar een beetje, zou toelaten. Dan zou je het naar jou gevoel druk krijgen. Het is dus maar beter om alles aan God over te laten, zoals de voorganger het zegt. Dan ben je toch meer in staat om hem bij de collecte, of de maandelijkse verplichte afdracht, wat geld te geven, wat die voorganger dan ook weer goed besteed.
En jouw gemoed is gesust. Alhoewel. Soms kom je in opstand tegen mensen die menen dat wajongers geen recht hebben op hun uitkering. Ze moeten gekort zeggen ze, terwijl jij weet dat ze nauwelijks een kwart van datgene wat jij kunt besteden in handen krijgen en soms zelfs nog minder. Voor dat gevoel sluit je je ogen en jezelf af.  Het komt niet op om in jezelf te denken dat christenen eigenlijk net als alle andere mensen zijn. Ze kunnen zonder schaamte honderdduizenden euro’s verdienen, zonder ook maar één moment te denken over de woorden en het leven van Jezus.
Jij komt in de kerk, uit gewoonte. Om gewoon om aan je spirituele behoefte te voldoen. Het maakt niet uit. Je leert af om kritisch na te denken. Je leert af om voor de mindere te kiezen. Het is allemaal ieders eigen schuld. Hadden ze maar christen moeten zijn. Dan helpt bidden wel.

donderdag, januari 06, 2011

Kerken

Commerciële Kerken (er komen er steeds meer)

Waar het reguliere geloof afneemt, schieten z.g. vrije kerken de grond uit. Blijkbaar is er een behoefte aan hedendaags geloven. Daar is niks mis mee. Maar blijkbaar voorzien zij ook bepaalde oprichters, van een welbelegen boterham. Wie internet afspeurt ontwaart vele kerken die zich vrij noemen. Vrij van binding aan een bepaalde geloofsrichting. Zij zeggen “het woord van God” te brengen en doen dit met inzet van hypermoderne middelen. Daar waar zo’n kerk wordt bestuurd door de gemeente, vinden de ontwikkelingen nog op enigszins democratische wijze plaats. Daar waar die kerken worden opgezet door een enkele initiatiefnemer (meestal ook de voorganger), daar is controle op de financiën moeilijk zo niet onmogelijk. En van de boodschap die zij verkondigen, moet je dan nog maar afwachten of deze “echt” bijbels is. Nu is iets snel bijbels, want met de bijbel in de hand kan erg veel “in eigen voordeel” worden bewezen. Het ligt er maar aan hoe je de schrift brengt.
De marketingformule richt zich op de toenemende onzekerheid bij mensen, die zich juist willen afwenden van het reguliere kerkgebeuren, maar toch naar iets inhoudelijks (of een waarheid) zoeken. of  mensen die niks zijn, maar altijd al gedacht hebben dat er méér is en aan die gedachte gevolg willen geven. Zij worden makkelijk slachtoffer , of zoals u wilt zijn geïnteresseerd, in de activiteiten van een op inkomsten beluste voorganger of kerkeigenaar. Veelal organiseert die kerkeigenaar om zijn kerk tal van activiteiten, waarvoor harde valuta betaald zal moeten worden. Vaak ook worden de diensten in zulke kerken, ondersteund met advies en goederen die van de eigenaar worden betrokken. Er zijn zelfs kerkeigenaars die reisjes naar het beloofde land en andere geloofsbestemmingen voor een lucratieve prijs verkopen. Koopmansschap is meesterschap, zullen we maar zeggen. In die z.g. kerken, heeft de gemeente het niet voor het zeggen. Zij zijn slechts vulling en komen naast worshippen om de geldelijke instroom te verzekeren. Soms wordt dat niet per collecte vergaard, maar vraagt men de mensen om lid te worden en zo een deel van hun inkomen structureel af te staan aan de organisatie. Veelal hangen rond zo’n kerkorganisatie stichtingen en bv’s, waar de oprichter(s) revenuen uit halen en de familie en kennissen van de oprichters soms een leuk betaalde baan vinden. Wie bijvoorbeeld zoekt (googelt)  op salarissen van de stichting Compassion, een stichting die vaak activiteiten via zulke commerciële kerken verricht, treft vacatures voor Compassion USA aan, waar grofweg meer dan anderhalve ton wordt verdiend. Compassion USA is uiteraard verbonden met haar zusterstichting in Nederland. (daar verdient de directeur incl. leaseauto  en pensioenvoorziening in 2009 slechts een dikke ton).
http://www.squidoo.com/child-organizations
Ook Willow Creek, een organisatie die vooral commerciële en laagdrempelige kerken opricht (Crystal Cathedral), is vaak bij de organisatie van dit soort kerken betrokken.
Voor gelovigen die niet kritisch willen zijn, is er weinig aan de hand. Maar wie kritisch is, zal toch bij zo’n kerkleiding om meer informatie moeten vragen. Informatie over hoe de geldstromen lopen en wie er van de geldstromen profiteert. Vooral is belangrijk wie er belang hebben bij de bedrijven/instellingen die leveranties doen aan de kerk. Van wie is de boekwinkel en de CD winkel, waar zoveel producten van te koop liggen. Wie verhuurt de apparatuur etc. etc. etc.
Je laten beetnemen, dat gebeurt iedereen wel eens, maar je laten beetnemen door de kerk waar je naar toe gaat, dat gaat ons gelovige hart toch wel veels te ver. Een eerlijke kerk, geeft je graag alle informatie die je wilt.
Nb: kijk verder dan de kerkorganisatie alleen..

Ingezonden email: 10 januari 2011

God is Geld

God is geld. Niets is kerken vreemd. Zakenlieden hebben reeds lang geleden ontdekt dat er vanuit een kerk valt te handelen. De zekerheid van een maandelijkse- of wekelijkse bijdrage van gelovigen schept mogelijkheden. De gekozen vrijheid, want deze kerken staan op zich, geeft de zekerheid dat niets hoeft te worden afgedragen. Je ziet dit soort kerken als paddenstoelen uit de grond komen. Ze hebben naast hun inhoudelijke gedeelte, afdelingen waar flink wordt gehandeld in muziek, reisjes en alles wat met geloof te maken heeft. Vaak stelt men het kerkgebouw (meestal een moderne zaal inclusief andere ruimten en catering) op half commerciële basis beschikbaar aan derde. Dat halfcommercieel betekent dan dat vele vrijwilligers er om niets hun bijdrage aan leveren. Het kapitaal groeit daarom constant.
Je kunt zoiets kwalijk vinden of juist prima. Wie denkt dat geloof en/of christelijkheid niet betekent dat er flink kan wordt verdiend, heeft het gewoon mis. Gelovige mensen zijn in die zin net als ongelovigen. Gelovige zakenlieden dus ook. Fondswerving (zo heet dat als men aan kerkgangers een bijdrage vraagt) is in die kringen vrij normaal en net zoals bij niet-gelovige kringen, gaat een flink deel van de verworven fondsen naar de wervers, adviseurs, voorgangers, familieleden als inkomen, of soms als snoepreisgeld naar de ontwikkelingsgebieden waarvoor wordt ingezameld. Tot zover nog steeds geen verschil met niet-gelovige activiteiten. Het enige verschil zit hem in het feit dat in de laatste Jezus niet is betrokken.
De vraag kan worden gesteld of we ons hier nu zorgen om moeten maken, of niet.  Jezus zelf was niet rijk en deed weinig aan inkomstenverwerving. Hij leefde waarschijnlijk van wat hij onderweg kreeg. Commerciëel was Hij niet, in geen geval. Hijzelf heeft zijn beweging niet laten groeien op basis van gerichte marketing. Nee, hij bracht de waarheid en niet meer dan dat. Niemand profiteerde mee, van datgene wat Hij op zijn weg kreeg of vond. Integendeel. Anderen profiteerden van dat wat Jezus bracht, want Hij was er voor hun, voor de mensen of ze nu zondaar waren of niet.
Lid zijn van een kerk zoals ik hierboven bedoel, vergt volgens mij een behoorlijke dosis bewustzijn. Voordat je lid word van zo’n kerk dien je jezelf af te vragen of je wel een bijdrage wil leveren aan een groeiend imperium dat meer gericht is op het uiterlijke, dan op het innerlijke. De belangrijkste vraag is echter wie er nu daadwerkelijk profiteert van zulke activiteiten en wat er met het geld dat jij inbrengt wordt gedaan.
Zou een kerk democratisch zijn, ik bedoel hier van de gemeente, dan zouden de gelden die worden opgehaald ten goede moeten komen van de gemeente zelf. Eigenlijk, als je commercieel denkt, is het afdragen van een maandelijkse bijdrage,  als het ware het aankopen van aandelen. Met die aandelen is elke gelovige die bijdraagt dan mede-eigenaar. In die hoedanigheid is die gelovige dan ook in staat mee te sturen en het beleid van de onderneming mede te bepalen. Maar zo democratisch zijn dit soort kerken jammer genoeg niet. Dus daarom is het nog belangrijker om te kijken naar wie de profijttrekkers zijn.


Indien u weet van dergelijke initiatieven, schrijf dan naar kritischgeloven@aol.nl
 

dinsdag, januari 04, 2011

Luther

Zou God  Maarten Luther gesteund hebben ?
De reformatie is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Zij kostte slachtoffers bij reformisten, maar ook bij katholieken. Een van de voorvechters van de religieuze hervormingen was Maarten Luther. Wat was dit voor een man ?
Er zijn veel boeken over Luther geschreven. Weinig geven echter aan hoezeer Luther de joden haatte. In de tijd dat Luther leefde, waren Joden vaak al aangeschoten wild, maar toch, als Maarten Luther een man van God zou zijn geweest, dan had hij de haatgevoelens tegen joden in die tijd niet aangewakkerd.
Hoewel Luther het antisemitisme niet heeft uitgevonden, heeft hij het tot een in Europa nooit eerder getoond peil verheven. Luther droeg de invloed van zijn opvoeding en van anti-joodse theologen zoals Johann Crysostom, Lyra en Burgensis in zich. Maar in het boekje dat hij in 1543 uitbracht: 'Over de Joden en hun leugens' voerde hij de haat voor joden op tot een geheel nieuw peil, waarbij hij zelfs voorstelde hun synagogen en scholen te verbranden, hun huizen van ze af te nemen, ze te verbieden te preken en te bidden, of zelfs Gods naam maar te noemen. Luther wilde van ze verlost worden, en eiste dat regering en ministers dit probleem aan zouden pakken. Van pastoors en predikers verlangde hij dat ze zijn voorbeeld zouden volgen om tegen de joden te waarschuwen. Hij ging zelfs zo ver als te beweren dat we er verkeerd aan doen ze niet te slachten om de dood van Jezus Christus te wreken.

zondag, januari 02, 2011

Politiek

Geloven in de politiek ?

Wie vertrouwt de politiek nog. Zijn we er zo langzamerhand niet allen van overtuigd dat politici vooral met zichzelf bezig zijn?  Okay, met uitzondering van een enkele figuur en een enkele partij, dat moet toegegeven worden. Toch is er sinds de jaren 80 een afbraak van sociale voorzieningen gaande.  Blijkbaar maakt het hierbij niet uit wie er aan de macht is. Zowel links als rechts vreten aan het bestaansminimum van arme Nederlanders en laten het grootkapitaal, de mensen met flinke inkomens en bonussen, ongemoeid. Ook de waarde van het geld wordt aangetast. De grootste aanslag werd gedaan bij de invoering van de euro en sindsdien leunt de waarde van ons geld, de arbeid die we met zijn allen verrichten, slechts op vertrouwen. Dat vertrouwen is dan weer afhankelijk van de aandelenkoersen, op wie je al jaren geen peil meer kunt trekken. Langzamerhand glijden we in Nederland en Europa naar de armoede. Met de opkomst van het verre oosten, mogen we verwachten dat Europa een tweede wereld- of zelfs een derde wereld-deel zal gaan worden.
De toenemende immigratie maakt sociale voorzieningen onbetaalbaar. Mensen zullen op zichzelf worden teruggeworpen en voor zichzelf moeten gaan zorgen. Dit zal de nodige polarisatie veroorzaken, maar de macht van het geld zal uiteindelijk winnen. Voor de gemiddelde burger en de mensen die daaronder zitten, zal er weinig meer te verdelen zijn. Misselijk makende salarissen in het bedrijfsleven, maar ook in gesubsidieerde instellingen worden meer en meer als “normaal” gezien.  Zelfs in overheidsfuncties zijn er mensen, die zich een salaris van meer dan een half miljoen euro per jaar hebben toebedeeld. Zakken vullen is het motto.
De politici en ex politici profiteren en zullen dat blijven doen. Voor de succesvolle onder hen,  gelden regels die leiden tot duur betaalde banen, als dank voor de gevoerde politiek die de rijke het meeste opleverde. Velen van hen ontvangen enorme bedragen wachtgeld, soms tot hun 65 levensjaar, en zijn niet verplicht te solliciteren en/of een baantje te accepteren.
We zullen goed moeten uitkijken voor de charlatans die menen dat zij de gevoelens van het volk verwoorden. Onder het mom van een paar, voor de gewone man aanlokkelijke politieke plannen, proberen zij het vooral de rijken naar de zin te maken. Hierbij spelen ze het gewone volk, vroeger klootjesvolk genoemd, tegen elkaar uit. Zij profiteren vooral van de afbraak van de solidariteit in Nederland, want voor de zwakkere hoeft niet meer, of veel minder, te worden gezorgd. Vooral de partijen die vroeger “links” waren hebben aan de afbraak van deze solidariteit meegewerkt. Zij hebben voor in de rij gestaan bij de opbouw van de z.g. managerscultuur, waarbij het streven naar- en behouden van de eigen plek,  de eerste doelstelling was. Het zijn ook de linkse partijen geweest die de afbraak van regelingen zoals de WAO, het pensioen, de WW etc. (mede) hebben mogelijk gemaakt. Zelfs heden ten dage spreken linkse politici van het flexibiliseren van de arbeidsmarkt wat dan gepaard moet gaan met de afbraak van het ontslagrecht en de WW. Alsof er door flexibilisering, afbraak van het ontslagrecht en korten op de WW nieuw werk zal ontstaan. Dat willen ze ons wel laten geloven.  En dan zijn er ook nog de vakbonden. Zij kiezen niet echt meer voor de werknemers, maar bedrijven tegenwoordig (ook achterkamertjes) politiek. Liever polderen dan opkomen voor de rechten van werknemers. Dat terwijl wij weten dat vooral polderen zal leiden tot onwerkbare compromissen en vooral afbraak van de zekerheid die we in de vorige eeuw zorgvuldig hebben opgebouwd.
Nederland is Nederland niet meer en de vraag is waar we naar toe gaan. Wie de politiek geloofd,  zal met Nederland steeds verder ten gronde gaan.